Včeraj smo z rekordno udeležbo tradicionalnega Foruma 100% start:up uradno odprli že 8. krog tekmovanja Start:up Slovenija, v sodelovanju s Slovenskim podjetniškim skladom pa tudi nov krog financiranja start-up podjetij s produkti P2, SK75 in SK200. V Tehnološkem parku Ljubljana se nas je zbralo več kot 200 slovenskih startupovcev, mentorjev, investitorjev in članov podjetniškega ekosistema. Skupaj smo obdelali vse aktualne informacije o letošnjih podpornih programih, odkrivali znanja, izkušnje in recepte ter tkali povezave za uspešn(ejš)o podjetniško pot.
Navdušena nad pozitivnim vzdušjem v nabito polni dvorani sta zbrano množico udeležencev najprej pozdravila mag. Iztok Lesjak, direktor Tehnološkega parka Ljubjana, in mag. Maja Tomanič Vidovič, direktorica Slovenskega podjetniškega sklada.
Korak za korakom proti cilju
Po uvodnih pozdravih smo oder prepustili podjetnikom, ki so v preteklih letih kot finalisti ali zmagovalci sodelovali v tekmovanju Start:up Slovenija ali pa so za zagon in rast svojega podjetja prejeli finančno podporo Slovenskega podjetniškega sklada (SPS).
Pogovarjali smo se s Tadejem Jevševarjem iz podjetja Chipolo (finalist Start:up Slovenija 2014 in prejemnik investicije SK200), Markom Mesaričem iz Modrega planeta (prejemnik investicije SK200), Damjanom Matičičem iz podjetja Koofr (Start-up leta 2013) in Igorjem Panjanom iz SmartPA (finalist Start:up Slovenija 2012 in prejemnik investicije SK50).
Težka pot, ki traja leto ali dve
Vsi start-up podjetniki so od svoje začetne ideje, razvoja in ‘pivotiranja’ produktov ter poslovnih modelov pa do prvih izdanih faktur oz. sklenjenih prodajnih pogodb prehodili težko, leto do dve trajajočo, osebnih in poslovnih izzivov polno pot. Brez dopusta v letu dni ali več in le z ukradenimi trenutki sprostitve, kjer pa se misli in besede vseeno ves čas vrtijo okoli posla, pa sogovorniki za nič na svetu ne bi zamenjali tega, kar počnejo zdaj.
Produktivnost dvigne tudi ‘ping pong’ miza
Ker imajo radi to, kar delajo, brez težav delajo več in dlje. Napore usmerjajo tudi in predvsem v ohranjanje pozitivnega vzdušja, skupne vizije in kemije med člani ekipe, čeprav mnoge med njimi vsak mesec pokliče ‘headhunter’ iz Googla ali kakšnega drugega mamljivega delodajalca doma in po svetu. Veseli so, če se produktivnost v podjetju dvigne tudi zaradi namestitve mize za igranje namiznega tenisa, hkrati pa priznavajo, da jim pri kadrovanju včasih pomaga tudi sreča ali kakšna pijača več ob debati in razmišljanju, kam vse lahko zanese pot mladega start-upovca, ki sodeluje pri razvoju morebitne nove, svet spreminjajoče rešitve.
Za kaj so porabili 200 tisoč evrov
Svež kapital v višini 200 tisoč evrov, ki sta ga z investicijo SK200 pridobila Chipolo in Modri planet, so v prvem start-up namenili naložbam v prepoznavnost blagovne znamke podjetja in obstoječega ter novega produkta, ki ga v sodelovanju s svojim novim investitorjem, to je podjetje Špica International, napovedujejo konec letošnjega leta. Modri planet je kapitalsko injekcijo namenil širitvi distribucijske mreže za tuje trge, podjetju SmartPA pa je 50.000 EUR konvertibilnega posojila, ki so ga prejeli prek razpisa SK50, omogočilo preživetje v fazi, ko so testirali trg, ter zaposlitve za nove kadre, ki si jih sicer ne bi mogli privoščiti.
”Slabe stvari pozabiš. V startup greš zaradi bolečih izkušenj, sicer je dolgčas. In namesto s prodajo se preveč ukvarjamo s produkti ali s tem, kaj drugi počnejo,” so na vprašanje o svojih najbolj bolečih izkušnjah odgovorili Tadej Jevševar (Chipolo), Damjan Matičič (Koofr) in Igor Panjan (SmartPA).
Borba za talente in vodja kot lepilo
V borbi za talente, ki je poleg prodaje ključni izziv vsakega start-up podjetja, Panjan poudarja, da obljuba so-lastniškega deleža v podjetju sicer ima pozitiven učinek, ni pa denar vse. Bolj sta pomembna privlačnost zgodbe in vodstvene sposobnosti direktorja, ki mora predvsem v težkih časih delovati kot lepilo za celotno ekipo. Ravno pri kadrovanju pa je bilo sodelovanje ali zmaga v tekmovanju Start:up Slovenija, in pa medijska prepoznavnost kot rezultat te zmage, podjetnikom v veliko pomoč, saj so se jim velikokrat kar sami od sebe oglasili kadri, ki se sicer ne bi. Hkrati so v trenutku, ko so stopili na oder, zase in za celotno ekipo dobili potrditev, da pa morda res so na pravi poti.
Za start-upe na voljo 8 milijov EUR od skupno 36 mio EUR za mlada podjetja
Po pogovoru s podjetniki smo oder prepustili mag. Maji Tomanič Vidovič, ki je predstavila letošnje produkte za financiranje start-up podjetij v letu 2015.Letošnji finančno-vsebinski produkti za start-upe
- P2: subvencija oz. spodbuda za zagon v višini 54.000 €. Razpis bo v Uradnem listu objavljen 13. marca 2015, najavo razpisa lahko najdete na spletni strani Slovenskega podjetniškega sklada, finalni rok za oddajo vloge na razpis pa bo 21. april 2015.
- SK75: konvertibilno posojilo v višini 75.000 €. Razpis SK75 je bil 27. februarja 2015 objavljen v Uradnem listu ter na spletni strani Slovenskega podjetniškega sklada, finalni rok za oddajo vloge na razpis pa bo 4. maj 2015.
- SK200: javna lastniška investicija v višini 200.000 €. Razpis SK200 je bil 27. februarja 2015 objavljen v Uradnem listu ter na spletni strani Slovenskega podjetniškega sklada. Finalni rok za oddajo vloge na razpis pa bo 4. maj 2015.
Prezentacija in FAQ
Celotno prezentacijo mag. Maje Tomanič Vidovič s podrobnejšim opisom finančnih produktov najdete na spletni strani Slideshare. Hkrati vas vabimo, da nam vsa svoja vprašanja glede prijave in razpisnih ter pogodbenih pogojev za produkte P2, SK75 in SK200 pošljete na FAQ@startup.si, odgovori nanje pa bodo objavljeni pri opisu posameznega produkta v rubriki Pogosta vprašanja na naši spletni strani.Pred-selekcijski postopki, rok za prijave nanje je 20. marec 2015
Kako bodo potekali pred-selekcijski postopki za produkte P2, SK75 in SK200, na katerih lahko podjetje pridobi do 40 točk (od skupno možnih 100 točk) za prijavo na vse tri razpise, je v nadaljevanju Foruma 100% start:up predstavil Urban Lapajne.
Prezentacijo Urbana Lapajneta s časovnico in podrobnejšimi navodili za oddajo prijave prek centralnega prijavnega sistema najdete najdete na spletni strani Slideshare. Hkrati vas vabimo, da nam vsa svoja vprašanja glede udeležbe v tekmovanju Start:up Slovenija pošljete na FAQ@startup.si, odgovori nanje pa bodo objavljeni pri opisu tekmovanja v rubriki 'Pogosta vprašanja' na naši spletni strani.
Z vitkimi in agilnimi ‘superstars’ mentorji
Na pogovoru s start-up mentorji, ki so sodelovali v lanskoletnem izobraževalnem programu za prejemnike investicije SK50, smo gostili štiri najvidnejše strokovnjake na svojih področjih: Kristijana Pečanca, Hekovnik, za ‘data driven’ start-upe, Andraža Štalca, RedOrbit, za digitalni marketing in analitiko, Voranca Kutnika, AgilSpot, za scrum, kanban in druge agile metodologije ter Mateja Goloba, 30lean, za prodajo in vse super hitre in odzivne ‘delaj vitko’ oz. ‘get out of the buidling’ pristope pri zagonu in razvoju start-up podjetij.Zakaj delati vitko in agilno?
Start-up ekipe, ki razvijajo programsko opremo, oziroma vsi podjetja, ki delujejo v hitro spreminjajočih se tehnoloških, socioloških in tržnih razmerah, z disciplinirano uvedbo vitkih in agilnih metodologij pridobijo osnovno ogrodje oz. okvir za strukturirano delovanje, ki v ospredje postavlja delujoč ‘software’ oziroma razvoj produkta, ki ga kupci potrebujejo in želijo ter so zanj pripravljeni plačati.Podjetništvo postaja vse bolj inteligentno
Ena od posledic tovrstnih gibanj je tudi dejstvo, da podjetništvo z uvajanjem različnih pametnih algoritmov za segmentacijo, filtracijo in priporočilne sisteme, postaja vse bolj inteligentno in kontraintuitivno. Po mnenju Andraža Štalca podjetje ni več agilno, če z roki zamuja več kot en teden in ko v 24-ih urah ne more priti do sestanka z osebo, s katero se želi srečati, vsi mentorji pa so soglasno potrdili ugotovitev Pečanca, da je pri organizaciji start-upa zelo priporočljivo imeti 2 ločena – ‘growth hacking’ in ‘product development’ tima.Zapluli v investitorske vode in dileme
Druga polovica foruma se je prevesila v investitorske vode. Najprej s pogovorom Katje Geršak iz Kluba poslovnih angelov Slovenije, ki se je v živahni debati s predsednikom kluba Brankom Drobnakom, Mladenom Dakićem iz Coinvesta in Darkom Butino ter Borutom Rismalom iz Silicon Garden Funds dotaknila vedno aktualnih in vročih tem pri zasebnem investiranju poslovnih angelov v semenski fazi podjetij. Od vrednotenja podjetij in višine deležev do odnosov med vlagatelji in podjetniki ter vlog, ki naj bi jih eni in drugi igrali v igri z jasno določenimi interesi in pravili. Poleg razlogov na strani trga se le-ta pogosto sfiži tudi zaradi človeškega faktorja na strani nevednosti, strahov, pomanjkanja discipline in namernega izigravanja sprejetih dogovorov.Jan Kobler med predstavitvijo investicijskega procesa in poslovni angeli (desno), ki so sodelovali na demo dnevu.
S skladom tveganega kapitala do zvezd
Kako vas lahko na podjetniško pot k zvezdam pospremi sklad tveganega kapitala, katere skrivnostne sestavine vsebujejo investitorske zgodbe o uspehu in kakšni so postopki, pogoji in zahteve upravljalcev skladov tveganega kapitala je na primeru družbe RSG Kapital predstavil eden njenih partnerjev Jan Kobler (tudi njegovo prezentacijo si lahko ogledate na SlideShare).Predstavnika podjetij Animacel in Lushna (desno) med ‘pitchanjem’ na demo dnevu.
Demo dan za zaključek
Forum 100% start:up smo v napeti tišini pred in med nastopi osmih start-upov, ki so svoje ideje ‘pitchali’ pred več kot 20 poslovnimi angeli in predstavniki skladov tvegnega kapitala, zaključili z demo dnevom, na katerem so dodaten kapital za svojo rast in razvoj iskala podjetja Animacel, BG Boatguard, Coinhab, Internacionalni šport, Lushna, Nizkocenovci, Powersept in Setran Plus.Podjetjem, ki so pitchala, je pozorno prisluhnilo več kot 20 zasebnih vlagateljev in predstavnikov skladov tveganega kapitala.