CASSINI Hackathon je prostor, kjer inovativnost sreča najnovejše tehnologije, interdisciplinarno sodelovanje pa postane ključno orodje za reševanje kompleksnih izzivov prihodnosti. V tem intervjuju spoznavamo, kako Fakulteta za gradbeništvo, prometno inženirstvo ter arhitekturo (FGPA) Univerze v Mariboru s Platformo 5.0 razvija nove pristope k izobraževanju in uporabi tehnologij, ki povezujejo študente, mentorje in gospodarstvo v iskanju trajnostnih rešitev za grajeni prostor. Dr. Marko Jaušovec v pogovoru pove, kako se vizija podaljšanih učilnic uresničuje v praksi in zakaj je sodelovanje na dogodkih, kot je CASSINI Hackathon, ključno za prihodnost izobraževanja.
Kaj vas je motiviralo za sodelovanje s CASSINI Hackathonom in kakšno vlogo vidite pri tem za Platformo 5.0?
Sodelovanje s CASSINI Hackathonom je bila priložnost za izpostavitev ciljev Platforme 5.0 FGPA v širšem mednarodnem okolju. Kot mentor sem sodeloval pri podpori ekipam pri razvijanju inovativnih rešitev, kar je neposredno povezano z našo vizijo digitalizacije, interdisciplinarnosti in prenosa znanja v prakso. Čeprav naši študenti tokrat niso sodelovali, smo skozi to partnerstvo pridobili dragocene izkušnje, ki jih bomo uporabili pri oblikovanju prihodnjih mikroizobraževanj in pri širjenju koncepta podaljšane učilnice za reševanje globalnih izzivov.
Platforma 5.0 je zasnovana kot mobilna in modularna učna platforma. Kako bo takšen pristop prispeval k bolj prožnemu izobraževanju študentov?
Modularna, mobilna in eksperimentalna učilnica omogoča veliko fleksibilnejše učenje, saj prinaša nove priložnosti za vključevanje interdisciplinarnih pristopov ter povezovanje s strokovnjaki iz različnih področij. Poleg tega omogoča še boljšo povezavo z gospodarstvom in širšo skupnostjo ter učinkovitejše predstavljanje najnovejših tehnologij stroke. Na ta način študentom omogoča neposreden stik z inovacijami, prenosom znanja ter praktično reševanje realnih izzivov, kar dodatno krepi njihov učni proces in izboljšuje njihovo pripravljenost na poklicne izzive.
Katere prednosti vidite v interdisciplinarnem povezovanju študentov različnih strok na dogodkih, kot je CASSINI Hackathon?
Interdisciplinarno povezovanje študentov različnih strok na dogodkih, kot je CASSINI Hackathon, odpira vrata k večji inovativnosti, saj omogoča združevanje različnih pogledov, znanj in metod dela. Študenti pridobijo dragocene izkušnje sodelovanja v ekipah z različnimi strokovnimi ozadji, kar jih spodbuja k iskanju bolj celovitih in ustvarjalnih rešitev za kompleksne izzive. Poleg tega se naučijo komunicirati in delovati v realnih projektnih okoljih, kjer so takšne veščine nujne za uspešno delo v praksi. Menim, da je prihodnost STE(A)M poklicev v interdisciplinarnosti, kjer bodo mala, agilna podjetja z odličnim omrežjem reševala zapletene izzive. CASSINI Hackathon je odličen primer testiranja takšnih pristopov, saj združuje študente in največje strokovnjake iz tematskih področij ter omogoča prenos znanja med različnimi disciplinami. Takšna sinergija je ključna za reševanje izzivov prihodnosti, ki vse bolj zahtevajo povezovanje tehnološkega, prostorskega in družbenega vidika.
V izjavi ste omenili ‘podaljšano učilnico’ kot način za prenos znanja v prakso. Ali nam lahko podate konkreten primer, kako to deluje?
Konkreten primer prenosa znanja v prakso je podaljšana učilnica, ki se v okviru Platforme 5.0 FGPA realizira skozi LDPI laboratorij za digitalno fabrikacijo. S sredstvi fakultete in projekta laboratorij opremljamo z napredno opremo, kot so 3D tiskalniki, laserski rezalnik in CNC stroj. Študentom to omogoča pridobivanje novih kompetenc ter razvoj praktičnih veščin, saj lahko svoje ideje prenesejo v realnost – od maket do izdelkov v merilu 1:1. Poleg tega imajo možnost prototipiranja in testiranja svojih rešitev tudi na trgu, kar jih neposredno povezuje z gospodarstvom.
Eden izmed konkretnih primerov je npr. sodelovanje z našim profesorjem Tolazzijem, za katerega smo v LDPI laboratoriju izdelali fizični prototip po njegovi zasnovi. Uporabili smo elastični material za 3D tisk, s katerim bo mogoče izboljšati varnost na slovenskih cestah. Takšni primeri dokazujejo, kako podaljšana učilnica omogoča povezovanje teorije s prakso in prenos inovativnih rešitev v realne projekte, kar je tudi eden ključnih ciljev Platforme 5.0 FGPA.
Kako Platforma 5.0 v povezavi S FGPA spodbuja inovativnost na področjih, kot so varnost, trajnost in digitalizacija?
Na področju varnosti razvijamo podaljšano eksperimentalno učilnico, katere del bo tudi digitalni dvojček prometa v Mariboru. Ta bo omogočal spremljanje prometnih tokov, analiziranje kritičnih točk ter pripravo predlogov za povečanje prometne varnosti z naprednimi digitalnimi rešitvami. Hkrati vključujemo opremo, kot so stiskalnica za testiranje materialov in oprema za nadzor voda, ki omogoča razvoj rešitev za poplavno varnost in upravljanje vodnih virov. V LDPI laboratoriju smo že izdelali prototip, ki bo prispeval k izboljšanju varnosti na slovenskih cestah.
Na področju trajnosti podaljšane učilnice vključujejo rešitve za izboljšanje kakovosti bivanja, kot so merilci bivalnega ugodja in zelene stene za spodbujanje biofilije. Modularne enote, opremljene z najsodobnejšo tehnologijo, bomo izdelali iz lesa kot trajnostnega materiala, kar še dodatno prispeva k okoljskim ciljem.
Na področju digitalizacije horizontalno vključujemo umetno inteligenco (AI) v poučevanje, kar omogoča razvoj naprednih digitalnih kompetenc pri študentih. Predmeti se dopolnjujejo z digitalno fabrikacijo in tehnologijami, kot so 3D tiskalniki, CNC stroji, laserski rezalniki, AR/VR očala ter že omenjena stiskalnica za testiranje materialov. Takšna oprema omogoča študentom neposreden stik z najsodobnejšimi orodji za prototipiranje, testiranje rešitev v realnem okolju in reševanje kompleksnih izzivov.
Kateri izziv, ki jih lahko rešujemo z novimi tehnologijami, kot jih je uporabljal CASSINI Hackathon, so po vašem mnenju najbolj relevantni za prihodnost našega grajenega prostora?
Najbolj relevantni izzivi, ki jih lahko rešujemo z novimi tehnologijami, kot so bile uporabljene na CASSINI Hackathonu, vključujejo uporabo satelitov in dronov za povečanje prometne varnosti, kjer lahko natančno spremljamo prometne tokove, prepoznavamo kritične točke in omogočimo hitrejše odzivanje na nesreče ali zastoje. Prav tako te tehnologije omogočajo iskanje in analizo površin za izboljšanje kakovosti prostora, kar vključuje identifikacijo neizkoriščenih urbanih območij ter njihovo prenovo za bolj trajnostno in učinkovito rabo. Pomembna je tudi nadgradnja obstoječih ravnih streh, saj lahko z natančnimi analizami ocenimo njihovo stanje in načrtujemo njihovo uporabo za stanovalce, implementacijo zelenih streh, vertikalnega vrtnarstva, fotovoltaičnih sistemov ali zbiralnikov vode. Posebej pomembno v kontekstu grajenega prostora so analize po naravnih nesrečah, kjer sateliti in droni omogočajo hitro oceno poškodb stavb in infrastrukture ter načrtovanje obnove, kar pripomore k varnosti in učinkoviti revitalizaciji prizadetih območij. Te tehnologije skupaj omogočajo celostno obravnavo izzivov v grajenem okolju ter prispevajo k njegovi varnosti, trajnosti in funkcionalnosti.
Kako pomembno je za študente FGPA sodelovanje v projektih, kjer lahko dostopajo do najsodobnejših tehnologij za reševanje realnih problemov?
Dostop do najsodobnejših tehnologij za reševanje realnih problemov je za študente FGPA izjemno pomemben, saj jih pripravlja na izzive prihodnosti, kjer bo tehnologija igrala osrednjo vlogo v vseh vidikih grajenega prostora. Študenti so prihajajoča generacija, ki bo morala delovati z digitalnimi orodji, napredno analitiko in inovativnimi pristopi, zato je ključno, da pridobijo konkretne izkušnje in kompetence, ki jih bo trg dela zahteval. Zavedati se moramo, da znanost in tehnologija poganjata razvoj ter omogočata trajnostne in učinkovite rešitve, medtem ko je “well-being” v ospredju prioritet te generacije.
Projekti, kot je NOO Platforma 5.0 FGPA, z uporabo tehnologij, omogočajo študentom neposreden stik z orodji, ki jih bodo uporabljali v praksi.
Tako ustvarjamo kompetentno, interdisciplinarno usposobljeno delovno silo, ki bo sposobna odgovorno načrtovati, graditi in vzdrževati naše grajeno okolje ter s tem prispevati k bolj trajnostni in kakovostni prihodnosti.
Kaj vam pomeni koncept ‘learning by doing’ in kako ga integrirate v izobraževalne aktivnosti FGPA?
Koncept "learning by doing" je ključen pristop, kjer se teorija neposredno povezuje s prakso, saj študentom omogoča osredotočanje na reševanje konkretnih problemov in realnih projektov. Današnje generacije imajo izjemno težavo s pozornostjo in koncentracijo, saj so preobremenjene s konstantnim dopaminom družbenih omrežij, kar vpliva na njihov "delovni spomin". Prav zato jih s praktičnim učenjem uspemo motivirati, da se osredotočijo, premagajo distrakcije “črnih zrcalc” in ostanejo vključeni v proces. Na FGPA to udejanjamo skozi podaljšane učilnice, kjer študenti delujejo v realnem okolju, ustvarjajo rešitve in testirajo svoje ideje. Menim, da je to eden redkih načinov, kako prilagoditi učenje novim generacijam ter jih pripraviti na izzive prihodnosti.
Kakšne priložnosti vidite za dolgoročno sodelovanje med FGPA, Platformo 5.0 in drugimi partnerji, kot je CASSINI Hackathon?
Dolgoročno sodelovanje vidim v ustvarjanju platforme za interdisciplinarno reševanje realnih problemov z uporabo najsodobnejših tehnologij. Skozi dogodke, kot je CASSINI Hackathon, mrežimo naše študente, mentorje in industrijske partnerje ter podjetnike. To omogoča razvoj izjemnega profila študentov, ki so prilagodljivi na izzive prihodnosti. Poseben poudarek bo na vključevanju tehnologije in umetne inteligence, ki bo, po mojem mnenju, preoblikovala vse poklice. Pomembno je, da AI čim prej integriramo v poučevanje in kompetence, saj lahko ob smiselni uporabi bistveno izboljša rezultate v vseh strokah.
Kaj bi želeli sporočiti študentom in mladim inovatorjem, ki se pripravljajo na tovrstne izzive?
Ostanite radovedni in motivirani, ne bojte se novih izzivov in znanj, saj prav ti prinašajo največje priložnosti za rast. Bodite prilagodljivi, saj je sposobnost hitrega odzivanja na spremembe ključna za uspeh v dinamičnem svetu, kjer tehnologija in inovacije neprestano premikajo meje mogočega.