Tehnološka podjetja neprestano iščejo nove izzive, ki bi jih s svojimi inovativnimi rešitvami in produkti uspešno rešile. Pogosto je za uresničitev vseh idej v Sloveniji trg premajhen, tako se morajo podjetja podati na trnovo pot prehoda v mednarodni prostor. Tokratni Start:up Müsli v mariborski KID Kibli, je govoril ravno o tem, o »Mednarodnem preboju slovenskih tehnoloških podjetij«. Svoje podjetniške zgodbe in dragocene nasvete so z nami delili: Luka Topolovec z nChaina, Matej Hertiš z Nomnia in Andraž Logar s 3fs-ja.
Trije slovenski podjetniški asi, ki osvojili mednarodne trge
Na zanimivem podjetniškem pogovoru so se nam pridružili trije izjemni slovenski podjetniki, med katerimi so bili Andraž Logar, Luka Topolovec in Matej Hertiš.
Andraž Logar je direktor in ustanovitelj podjetja 3fs, sedaj 3fs Nordic, servisnega IT podjetja za visoko regulirano industrijo. Prav tako je ustanovitelj Slovenskega tehnološkega foruma, ki ga je s somišljeniki ustanovil nedavno, to združuje visokotehnološka podjetja z visoko dodano vrednostjo, ki uspešno nastopajo na globalnem trgu, z namenom prispevati k boljši Sloveniji, za boljši jutri.
Luka Topolovec, ustanovitelj podjetja Equaleyes, večkrat nagrajenega podjetja, ki se ukvarja z razvojem programske opreme, natančneje spletnih in mobilnih aplikacij ter UX/UI oblikovanjem. Podjetje je nedavno prodal angleški korporaciji nChain, ki ponuja poslovne rešitve na področju blockchain tehnologije. Luka je vodja »Delivery Factory« oddelka, kjer zbirajo odlične arhitekte, razvijalce in oblikovalce za ustvarjanje neverjetnih izdelkov.
Matej Hertiš, ustanovitelj in direktor podjetja Nomnio, specializiranega za razvoj sodobnih povezanih IoT rešitev. Nedavno je podjetje Viessmann, svetovno priznan ponudnik sistemov za ogrevanje, hlajenje in prezračevanje, kupilo manjšinski delež tega lokalnega tehnološkega podjetja, ki tako začenja novo poglavje svoje izjemno uspešne zgodbe. V enem izmed intervjujev je o Nomniu dejal: »živimo za napredek – uporabljamo tehnologijo, da izboljšamo življenja.«
Slovenski tehnološki forum združuje 40 tehnoloških podjetij
Andraž Logar, podjetnik in trenutni predsednik Slovenskega tehnološkega foruma, nam je odprl vrata v svet tega združenja, ki povezuje visokotehnološka podjetja, ki želijo soustvarjati družbo prihodnosti. Ideja za ustanovitev foruma se je rodila iz potrebe po združitvi enako mislečih podjetij, ki so usmerjena v prihodnost.
Pandemija COVID-19 je razgalila dolgotrajne izzive, vključno s problematiko minimalnih plač, ki so že dolgo ostajali nerešeni. Kljub temu ni bilo dovolj pozornosti usmerjene v pridobivanje ljudi in kapitala za podporo obstoječim visokotehnološkim podjetjem.
A za spremembo je bil potreben »čudežni moment«, kot ga je poimenoval Andraž. Našel se je posameznik, ki je bil pripravljen sprejeti izziv in s finančno podporo začeti projekt. Po enem letu priprav in raziskav je bil Slovenski tehnološki forum uradno registriran septembra 2022. Danes forum združuje 40 tehnoloških podjetij, ki so usmerjena v tehnološki preboj. Njihov manifest se osredotoča na ustvarjanje višje dodane vrednosti in na gradnjo poti v svetlo tehnološko prihodnost.
Andraž Logar
Svoje navdušenje je izrazil tudi Matej: »Slovenski tehnološki forum smo ustanovili, ker si vsi želimo nekaj prispevati za boljšo Slovenijo, za boljši jutri, ampak kot posamezniki, vsaj jaz sam nimam, ne kompetenc, ne znanja nekaj v tej smeri narediti.«
Kaj ločuje vrhunsko podjetje od povprečnega?
Na vprašanje kako biti privlačnejši za tuje talente oziroma o razlikah med povprečnimi in nadpovprečnimi podjetji, je Luka izpostavil pomembnost plače, delovnega okolja in kolektiv. Matej se je načeloma z njim strinjal, a je plačo postavil na drugo mesto, saj meni, da je pomembneje, da se bodoči zaposleni poistoveti s podjetjem, njegovo vizijo, poslanstvom in vrednotami.
Matej je z nami delil, kako se je podjetje razvilo v svojih desetih letih delovanja. »Prva stvar je bila ekipa, na začetku so bili trije inženirji in zavedali so se, da to ni najboljša kombinacija,« je začel. Potrebovali so »user experience experta«, ki jim bo pomagal njihove ideje narediti uporabne, da bodo reševale nek problem. Pozitivno je bilo tudi, da so si bili med seboj različni in so imeli različne poglede na stvari, kar je omogočalo kvalitetnejši razvoj. Najbolj pa jim je pomagala uspešna predstavitev svoje ideje podjetju Seltron, ki je postal njihov strateški partner in financiral njihov razvoj, da so lahko v treh letih na trgu predstavili svoj prvi produkt. Izpostavil je tudi pomoč, ki so jo dobili z B2 subvencijo.
Dolgo so se pri Nomniu tudi iskali, njihova prvotna ideja je bila, biti podjetje, ki bo razvijalo in proizvajalo celotni ekosistem pametnega doma. Matej nas je nasmejal z anekdoto: »morali smo pivotirati oziroma bili smo mrtvi še predenj smo kaj naredili.« Kasneje so sami in s pomočjo mentorjev v inkubatorjih ugotovili, da je ta ideja preširoka ter se usmerili v sodelovanje z obstoječimi proizvajalci naprav, kot sta Seltron in Veissmann, katerim so v obstoječe izdelke pomagali vgraditi IoT (internet storitev) tehnologijo.
Matej nam je razkril tudi, da si dolgo niso izplačali niti evra dobička, saj je vse šlo v razvoj, v izobraževanje in v investicije. Tako se tudi zaveda, da v preteklosti niso uspeli plačevati zaposlenih, tako dobro kot bi si jih želeli. Izpostavlja kulturo in kolektiv, ki sta najverjetneje zadržala veliko ljudi, saj so se zavedali razvoja in bodočega uspeha. »Če imamo dobiček imamo pravila, da se razdeli. Nomnio ne obstaja zaradi tega, da bi trije posamezniki obogateli, ampak da skupaj čutimo, da delamo nekaj dobrega na svetu,« je za konec dejal Matej.
Matej Hertiš
Popoln recept za mednarodni preboj podjetja
»Ena izmed osnov v podjetništvu je faktor sreče, ki se pojavi v obliki mentorja, mecena, mikro investitorja ali stranke,« je o tem, kar podjetje potrebuje za mednarodni preboj, povedal Andraž. Nadaljnje se je slikovito izrazil: »vsaka firma potrebuje nekega velikana, ki mu skočiš na rame in s tem velikanom greš naprej.«
Matej je izpostavil težavo skrivanja idej, boljše je deljenje idej, pogovarjanje o idejah. »Network, ki mu delite, vam lahko pomaga, zagotovljen je vsaj »feedback« na idejo, lahko pa vam pomaga idejo tudi obuditi in spraviti do življenja, pridobiti financiranje in tako naprej,« je svojo misel dokončal Matej.
Svoje nasvete, kako mlado podjetje doseže mednarodni preboj in pridobi svojega velikana, je z nami delil tudi Luka:
· Potrebno je oblikovati dober plan, kako predstaviti ideje drugim.
· Priporočljivo je sodelovati na tekmovanjih, kjer vas lahko opazijo.
· Rešitev je potrebno prilagoditi, da bo najbolj ustrezala komisiji na tekmovanju.
· Prijaviti se je potrebno v čim več tujih podjetniških inkubatorjev.
· Dobitna kombinacija = dobri inženirji in zgovorni prodajalci.
Kot Andraž je tudi Luka izpostavil faktor sreče, kateremu je dodal faktor prav tako pomembne vztrajnosti.
Za uspeh na globalnem trgu si je potrebno pravilno postaviti cilj
Na vprašanje, kako najhitreje in z največjim učinkom pozitivno vplivati na podjetniško okolje, je Andraž najprej izpostavil dobre lastnosti Slovenije, na primer, da smo ena izmed najbolj varnih držav na svetu, najbolj čistih, z dobrim zdravstvenim sistemom in tako naprej. Pomembno se mu zdi, da se borimo, da tako tudi ostane, hkrati pa popravimo stvari ki pešajo. Podal je primer BDP-ja, kjer v 15-ih letih ni bilo napredka. Kot večkrat na tem dogodku je omenil tudi področje izobraževanja, kjer je kot dobri praksi izpostavil primera Švedske in Finske.
Za konec pa je iskreno priznal: »zadovoljen bom, ne govorim kot predsednik Slovenskega tehnološkega foruma, ampak kot državljan, ko se bomo nehali ukvarjati z bedarijami, ki nas ne bodo pripeljale naprej, ampak se bomo ukvarjal s tistimi stvarmi, ki bodo naredile nek preboj.«
Luka Topolovec
Luka je preprosto dejal: »na splošno se mi zdi, da moramo biti pozitivni, vse priložnosti so in vedno se bodo našle.« Strinja pa se z pomembnostjo izobrazbe, kjer se mu zdi primerno, da bi že v šolah otroci spoznali kako sodelovati v ekipah in jih voditi.
Matej se je strinjal z Andražem:
»v Sloveniji res imamo relativno dobro stanje na večini področji, mislim da ni izgovorov, da bi mednarodni preboj ne bi bil možen. Tako ali drugače je iz Slovenije možno doseči marsikaj, samo cilj si je treba pravilno postaviti in se ne prestrašiti.«
Vrednote in ugled: Ključ do uspešnega podjetništva
Zadnje vprašanje na katerega so gostje odgovarjali, je bilo ali je v zadnjih 10-ih letih ugled podjetnikov zrastel in je to postalo nekaj zaželjenega. Andraž je predstavil, da imamo v Sloveniji empirične raziskave, o tem kakšen odmev imajo določeni poklici, in podjetništvo je na prvih treh mestih že 15 let. Tudi ko je sam začenjal na področju podjetništva je mislil, da ima poklic negativno konotacijo, ampak je spoznal, da ima dober ugled. »Tisti podjetnik, ki dela s srcem, dušo, moralno in etično primerno, uživa temu primeren ugled, ki si ga seveda zasluži,« je še dodal.
Želiš prisluhniti temu zanimivemu pogovoru? Poslušaj podcast na povezavi.