Intervju z naj startup mentorico Nino Dremelj: Angelski investitorji smo believer-ji, saj moremo verjeti v človeka, ki stoji za to stvarjo in ga pri tem tudi podpirati

Dne 4. november 2022 objavil Anemari Pediček
 

Vrhunska podjetnica, investitorka in startup mentorica, ki še je enkrat dokazala, da s svojimi izkušnjami ter nasveti uspešno pomaga startupom na poti polni trnja, vzponov, padcev in izzivov. To je naša mentorica Nina Dremelj, ki je bila na letošnjem, že tradicionalnem dogodku Jesenski startup teambuilding 2022, okrononana za Naj startup mentorico leta. Ob tej posebni potrditvi smo z njo o njenem delu, investicijah, mentorstvu in nasvetih govorili v zanimivem intervjuju.

 

Nina Dremelj se v podjetniških sferah vrti že vse od takrat, ko je zapustila šolske klopi. Danes upravlja lastno investicijsko podjetje Alita Capital in vodi Poslovne angele Slovenije. V zadnjih petih letih je investirala že v več kot 16 startupov in startup podjetjem pomagala skleniti več kot 40 dodatnih investicij v vrednosti več kot 40 milijonov. 

 

Ali veš, da je prav nina prvi poslovni angel v Sloveniji? 

 

Ninina največja strast je pomagati podjetnikom, da njihove ideje spremenijo v prava, uspešna podjetja. Pravi, da je njena misija kreiranje dobrih podjetniških zgodb. Kot startup mentorica v okviru programa Startup Plus pomaga številnim mladim podjetjem. Med njimi so se znašla tudi Process Space, ID Conference, Anig in številna druga. 

 

Nina Dremelj s Hurra Studios

Nina Dremelj na podelitvi Slovenski start:up leta 2019 z zmagovalcem - Radom Darodanom s Hooray Studios

Spoznaj še ostale startup mentorje

 

V nadaljevanju te čaka izredno zanimiv intervju z naj startup mentorico Nino Dremelj. 

 

[Intervju] Pomembno je, da imaš v življenju mentorja, ki je nekaj prehodil in se od njega lahko učiš

Nina Dremelj, Naj startup mentorica, investitorka in podjetnica 

 

Vsak ima drugačno zgodbo o začetku podjetniške kariere, nam lahko zaupaš svojo? 

 

Jaz sem svojo poklicno pot najprej začela v javni upravi, kjer sem od dolgčasa zbežala ven, ker to pač res ni svet zame. Potem pa sem se dejansko ves čas kalila v podjetjih, kjer je bila moja naloga postavljanje nekih struktur, upravljanje in vodenje. 

 

Moja resnična startupovska pot se je začela, ko sem prijatelju pomagala pri startupu. To je bilo nekje med letoma 2011 in 2012. Dejansko sem ta startup pomagala postaviti, ga operativno voditi in bila odgovorna za razvoj. To me je takrat res potegnilo noter in nato sem začela postavljati podjetja “from scratch” in ko sem jih postavila, šla ven. To je moja podjetniška pot kot takšna… “building companies”. 

 

Si že od malih nog vedela, da se boš znašla v podjetništvu? 

 

Jaz sem prodajalec.  Že kot otrok sem vse prodajala. Kadarkoli se je kaj dalo prodati, sem prodajala, težila naokoli in želela vse prodati. Se pravi hitro sem vidla priložnosti, kaj se da in kaj ne. Bila sem zelo prodajni tip človeka. To se je tudi videlo znotraj razreda, ko sem bila prva, ko se je pognala in vidla priložnost. 

 

“Svašta” sem počela, od zelo specifične kozmetike iz Indije, ki je včasih na našem trgu še sploh ni bilo, pa danes je. Recimo jaz sem jo že v srednji šoli in na faksu prodajala. Uspešno pa sem vodila tudi študentski klub. Takrat sem prvič res nekaj zelo aktivno delala in bila fokusirana na to stvar. In takrat je bil klub tudi ful uspešen. 

 

Si tudi angelska investitorka, kaj ti je pri delu najbolj všeč in ti prinaša največje veselje?

 

Zakaj sem jaz ful rada v tej vlogi? Predvsem, ker noro rada pomagam graditi zgodbe. Se pravi, da prinesem v podjetje ta “big picture”, ki je neobremenjen s posameznikom, founderjem, podjetnikom, ker ti gledaš drugače. Ker je meni blazno všeč, je, da prideš in pomagaš graditi napredek, saj je prav napredek lahko merljiv. 


Nina Dremelj na Podimu

Nina Dremelj na Podimu


Zelo rada delam z ljudmi, ki so odprti, so sposobni poslušat, kar ne pomeni, da imam jaz vedno prav, daleč od tega, ampak da delaš z ljudmi, ki so odprti za stvari, za novo ideje, da poslušajo, da poslušajo trg… mi temu rečemo, da so “coachable”. In v bistvu, takšne zgodbe so fajn. Seveda nobena zgodba ni lahka, tudi ni nujno, da so te zgodbe mega uspešne, ampak lahko pa so lepe. In v bistvu mene “drajva” to, da si “hands on” zelo aktivno vpleten in jaz sem v bistvu v svoje investicije tudi aktivno vpletena.

 

Kaj je tisti rdeči alarm, ki te odvrne od investicij oz. investiranja in kaj tisto, kar te res pritegne? 

 

Mogoče, ker sem ženska in smo ženske malo drugačne, imamo bolj intuitivno plat. Sama dam veliko na ljudi. Če se s človekom ne vidim, na primer, da se peljem z njim v avtu do Berlina in vem, da se bom z njim potolkla po prvih 5 kilometrih, vanj ne bom investirala. 

 

Meni je zelo pomembna ta energija, ker se poročiš s človekom, v katerega investiraš. Ko investiraš, daš svoj denar v upravljanje nekomu drugemu. Poleg tega pa s tem človekom gojiš prijateljske vezi, poslovne, partnerske in tako naprej. S tem človekom se enostavno moreš dobro razumeti. Zakaj? Ker na koncu morata oba narediti “exit”, exit za mene, torej za investitorja, in pa potencialno tudi za founderja.

 

In če te stvari že prej niso na neki pravi energiji, se to ne bo zgodilo. Jaz res gledam ljudi. Na koncu seveda tudi na produkt, da zanj res obstaja trg. Lahko še je nekaj tako zelo super pa, če vidiš, da trga ni ali pa da je stvar zares pred ali za časom, v to stvar pač ne greš. 

 

Jaz vedno pravim, da smo investitorji “believer-ji”. Predvsem angelski investitorji smo believer-ji, saj moremo verjeti v človeka, ki stoji za to stvarjo in ga pri tem tudi podpirati. Mislim, da je to zelo pomembna stvar. Včasih so lahko produkti ali storitve, v katere investiraš malo slabši, a ker so v ekipi pravi ljudje, ki znajo rešiti prepreke, so na dolg rok lahko uspešni.

 

Kaj so najpogostejše napake, ki jih delajo startupi, ko se lotijo zbiranja sredstev? 

 

Eno je to, da pridejo prepozno. Startupi običajno ne razumejo, kaj pomeni “investment readiness”. Veliko startupov tudi ne razume, kaj je tvegan kapital in kaj to sploh pomeni. Denarja ne iščeš, ko ga nujno rabiš, ampak ga iščeš vnaprej. Torej moreš vedeti, kdaj ti ga bo zmanjkalo.


Nina Dremelj na Teambuildingu

Nina Dremelj na Startup teambuildingu 2022

Drugo je, da so nekompetentni sogovorniki, da ne razumejo pojmov in da ne vedo, kaj vse je treba pripraviti. Prav zato tudi mi kot angelski investitorji predavamo na temo tveganega kapitala. Govorimo o tem, kaj so investicije in spodbujamo te zadeve. Zavedamo se, da investicije ni lahko dobiti, saj moraš zadeti tisti en od 10.000 matchov, da res dobiš pravo kombinacijo investitorja in investicije. 

 

Ko napadaš sklade, je pomembno, da se zavedaš, da so skladi definirani do deset let vnaprej, kar pomeni, da imajo količino investicij in zneskov določeno. Zato moreš imeti res “lucky guess”, da poleg tega, da fittaš z idejo, tudi dobiš denar, in to ni lahko, to je “full-time job”. In kaj se zgodi, ko do tega pride? Običajno startupovci zanemarijo posel in to spet ni prav. Zbiranje sredstev je intenzivno, tako časovno kot izvedbeno. To res ni hec. Na investicije se je potrebno pripravljati res veliko prej, ne le zadnja dva meseca, ko že vidiš, da ti bo zmanjkalo denarja za živet. 

 

Trenutno se napovedujejo malo težji časi, ko bo manj investicij. Kaj bi svetovala podjetjem? 

 

Jaz bom tako rekla, morda niti ni tako, da je manj investicij, so pa te bolj skrbne. Dela se veliko več skrbnega pregleda, ti so tudi veliko bolj intenzivni.

 

Za nas investitorje je to, da so zelo padle valuacije, en dober signal. Pa ne zato, da je zdaj potrebno investirat na najnižjih valuacijah, ampak zato, ker so bile 2 ali 3 leta prej prenapihnjene. Marsikateri startup je zapiral investicije na velikih valaucijah, potem ni dosegel rezultata in je sam sebe zalutal. Bolje, da si malo bolj skromen in rasteš bolj zmerno, saj se potem tudi bolj vidi napredek.

 

Časi, ki prihajajo, so intenzivni. Še vedno je dovolj denarja, je pa res, da bo ta denar težje pridobiti predvsem zato, ker marsikdo vmes ne bo preživel zaradi market shiftov. Preživel pa ne bo samo zato, ker mu bo zmanjkalo denarja, ampak ker ne bo znal odreagirati. Prav tukaj so pomembni organizacija, procesi, usklajenost ekip in predvsem odziv na trg. 

 

Jaz bom rekla tako, da večina firm ne pade zato, ker se spremeni trg, ampak zato, ker nimajo procesov, kar pomeni, da je treba narediti firme interno zelo močne. 

Startup gor ali dol, obnašati se moreš kot profesionalec. Moreš imet poslovno higieno in biti pripravljen na to, da probaš zmanjšat neko akumulacijo stroškov, optimiziraš stvari in si s tem podaljšaš runaway ter kljub vsemu poiščeš denar. 

Kakšni so tvoji občutki ob tem, ko si bila izbrana za naj startup mentorico leta? 

 

Me veseli, da posamezniki prepoznajo pomoč in da je moje delo cenjeno. To, da sem naj mentorica, pa zame ni nič posebnega, ker nisem “power driven”. Sem zelo vesela, če vem, da sem nekomu pomagala in da se to lahko rezultira. Tudi sama se ves čas učim in sem zelo zadovoljna, če se od nekoga naučim nekaj novega. Upam, da bom lahko še naprej komu pomagala. Je pa to dosti zahtevna vloga, tudi časovno, velikokrat se tudi pojaviš v vlogi psihologa, ampak to je del posla in je tudi normalno. Bom rekla, da so občutki super, se nenehno trudim in delam za to. 


Nina Dremelj in prejemniki naj SK preskok

Nina Dremelj z Naj startupi 2022 na Startup teambuildingu 

Zakaj so po tvojem mnenju mentorji tako pomembni za startupe, kakšna je njihova vloga in dodana vrednost? 

 

Startup mentor je nekdo, ki ti pomaga razmišljati predvsem zato, ker je neobremenjen ter ve, kaj imaš, istočasno pa ni vsakodnevno obremenjen z operativo. Velikokrat ti lahko odpre oči ali pa je na koncu koncev samo nekdo, ki ti obrne pogled. Jaz mislim, da bi vsak startupovec mogel imeti svojega mentorja.

Pomembno je, da imaš v življenju oz. poslu mentorja, človeka, ki je nekaj prehodil in se od njega učiš. 

Za startup podjetnike velja isto, lahko imaš enega ali več mentorjev. Fajn je tudi, da po ekspertizaš ljudi zamenjaš in vprašaš za mnenje, saj s tem krepiš svojo pozicijo ter se hitreje gibaš po trgu. Na tak način ne ponavljaš napak in se jih ne učiš from “scratch”, temveč delaš nekaj na podlagi tega, kar si se od nekoga naučil. 

 

Je pa tudi čas, ko mentor več ni potreben in se more umakniti. Takrat pridejo na plano bolj strateški “advisorji”, ki so eksplicitno močni na nekih posebnih področjih in so bolj internacionalno pozicionirani. Ampak ta vloga je drugačna, saj je običajno to tista vloga, ki je v startupu plačana. Mentor je lahko nekdo, ki lahko postane tvoj zelo dober poslovni prijatelj in ti pomaga. Ampak vedno so limite, ko podjetje mentorja preraste, je prav, da se ta umakne.

 

Katere 3 nasvete bi podala startupom? 

 

Jaz vedno rečem, da se moremo obkrožati z ljudmi, ki so pametnejši od nas. Dokler smo v sobi, kjer smo sami najpametnejši, imamo problem, saj ne bomo rastli in napredovali. Se pravi znanje in pa ljudje, ki jih moremo poslušat.

 

Drugo je, da zelo dobro gradijo na timih. Ljudje so tisti, ki vodijo posel, ga gradijo in izpolnjujejo.

Delati se mora na managementu in na vodenju. 

Zadnji nasvet bi bil, da obvladujejo “cash flow”. “Cash flow” je tisti mali hudiček, ki te lahko zelo hitro zavede, sploh če ne veš, kje si in kako naprej.

 

Opažaš, da imajo startupi pri pri vodenju ljudi in timov kakšne posebne težave?

 

Bi rekla bolj izzive. Predvsem se z njimi soočajo na začetku, ko ljudem še ne morejo izplačevati dobre plače in morajo te prepričati, da je vredno biti v tem podjetju ter vztrajati in potencialno dati tudi kakšen lastniški delež.

 

Na drugi strani pa se startupi soočajo tudi s celim kupom vzponov in padcev. Pomembno je, da ljudje pri tem vztrajajo. Pravi ljudje so tisti, ki se ne bojijo izzivov in sprememb, znajo odreagirati ter da tudi founderji znajo hitro odreagirati na spremembe trga. Ključno je, da imajo v takšnih situacijah za sabo neko gručo ali tim ljudi, ki se zna temu prilagoditi in takrat ne zablokira. Agilnost je ena najpomembnejših zato, ker so to podjetja, ki zelo hitro rastejo in se spreminjajo.

 

Kaj bi danes svetovala  sama sebi 20 let nazaj?

 

Nina Dremelj na Teambuildingu 2022

Nina Dremelj na Startup teambuildingu 2022

Če bi bila 20 let nazaj, bi definitivno že takrat odprla par firm. Ne bi se toliko fokusirala na sam študij, izobrazba sicer je pomembna, ampak je “experience” bolj pomemben. 

Moj nasvet bi bil, da dajte vlagati v svoje znanje in veščine. 

Predvsem v veščine, ker bo to v prihodnosti valuta modernega sveta.

 

Z mentorsko podporo do hitrejše rasti in prepoznavnosti 

Prejemniki finančnih spodbud P2, SK75 in SI-SK so upravičeni do individualnega mentorstva s strani izkušenih podjetnikov in podjetniških svetovalcev oziroma startup mentorjev. Baza mentorjev je sestavljena z vrhunskih strokovnjakov in podjetnikov. 

 

 Startup mentorji z nasveti, povezovanjem in usmerjanjem pomagajo podjetnikom oziroma podjetniški ekipi razviti stabilno in dobičkonosno podjetje. 

 

Startupi, ki so v preteklosti koristili mentorsko pomoč, danes beležijo hitrejšo rast podjetja, večjo prepoznavnost in boljšo poslovanje.

 

Spoznaj mentorje

 

Za prejemnike finančnih spodbud na voljo številni vrhunski Startup Plus programi

Slovenski podjetniški sklad pa za portfeljska podjetja organizira tudi številne druge vrhunske podjetniške programe, kot so Prodajni pospeševalnik, Startup klinika, SK GROWTH, konferenca Podim, HardwareSTART, Pospeševalnik Web 3.0. In mnogi drugi. Vsebinski programi učinkovito dopolnjujejo finančne produkte P2, SK75 in SI-SK, ki slovenskim zagonskim podjetjem zagotavljajo od 54.000 EUR do 600.000 EUR zagonskih sredstev.

 

Spoznaj druge program

 

 

 

 

 

 

 

 

###

Program sofinancirata Slovenski podjetniški sklad in Evropska unija, in sicer iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Izvaja se na podlagi programa Vsebinska podpora prejemnikov sredstev (MSP) v obdobju od 2018 do 2023 v okviru Operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020.

 

 

Značke
Startup Mentor Startup mentor Startupplus
Izvedba: Mojdenar IT d.o.o.