Damjan Obal, nekoč zagnani podjetnik, danes zaposlen v Ciscu na Norveškem, je kot gost na Innovation Jamu Start:up Maribor zanimivo govoril o tem, kaj je ključno pri razvoju novega produkta, razkril pa tudi, zakaj je po njegovem mnenju danes lažje in bolj učinkovito inovirati znotraj velikih podjetij in ne toliko v startupih.
Kaj je glavna razlika med produktim dizajnom pri startupih in večjih podjetjih?
"Ni toliko razlike, je pa pri startupih to dejansko produkt, je tisto, kar pokažeš na odru, v večjih podjetij pa je to le en del celotne mašinerije, ni toliko poudarka na produktu. Za tem je večja ekipa in produkt je, kar pokažeš. Če govorimo o stolu s tremi nogami, je produkt ena izmed treh nog, drug ja biznis, tretja IT ... Pri startupih pa je produktni dizajn tista omaka po skrivnem receptu, ki jo pokažeš. Malo drugače, ampak načelma zelo podobno."
Na kaj podjetja najpogosteje pozabijo, ko spreminjajo idejo do končnega produkta?
"Po mojem najpogosteje pozabijo validirati, torej preveriti, če je to to, ampak mislim, da je zdaj tega že manj kot nekoč. Ko pridejo do uspeha, pa pozabijo dalje meriti, slediti. In ko prva iteracija, ki je dovolj dobra, prinese nek denar, se ustavijo oziroma gredo na naslednjo stvar in glavni problem je, da ne vedo, kaj je dobro, ker ne merijo do konca. Zelo pomembno je, da merimo do konca in da vemo, kam gremo. To produktne ekipe morda pozabljajo."
Pet manjših iteracij je lahko prava inovacija
Startup skupnost prav z digitalnim prototipiranjem kaže tradicionalni industriji, kako se da biti bolj agilen, ažuren. Je to ustrezen pristop?
"Sprememba v zadnjem času je, da se prave inovacije lažje zgodijo znotraj večjih okolij, pa ne samo zaradi najbolj očitnega, torej večjega budžeta, kajti velika podjetja imajo tudi veliko več omejitev. Po drugi strani imajo namreč znanje, podporni ekosistem in če znaš to aktivirati, je lažje in bolj učinkovito inovati znotraj velikih podjetij. Kar smo se pogovarjali na Innovation Jamu, je, da ne greš na naslednjo velikansko inovacijo, ampak imaš cilj pet manjših iteracij in je to potem prava inovacija. To je dejansko prednost malo večjih podjetij, medtem ko morajo startupi loviti tisto linijo hokejske palice in gredo zato bolj agresivno v novo stvar, pozabljajo pa na jedrne vrednote."
Se s tem torej na nek način izgublja inovativnost startupov?
"Treba je imeti okvir, da lahko greš izven njega. Večja podjetja ta okvir imajo, vedo znotraj česa delujejo in jim je potem lažje biti inovativen znotraj tega. Medtem ko startupi pogosto razmišljajo povsem drugače, kar je super, a se potem lahko izgubijo, ker ne vedo več, kam točno sodijo, kdo je zdaj njihov pravi partner ... in se zato vedno znova vračajo na SWOT analizo, preverjajo, ali so res tam, kjer mislijo, da so. Medtem ko večja podjetja načeloma vedo, kje so, imajo strategijo."
Nič več zlobnih podjetij, ki startupe kupujejo zato, da jih zaprejo
Ampak s tem se torej startupi, ki niso več tako revolucionarni kot nekoč, in tradicionalna podjetja, ki ta potencial prepoznavajo in ga na nek način jemljejo pod svoje okrilje, precej zbližujejo?
"Mislim, da je to zdravo razmerje. Zelo vesel sem, ko vidim, da se to dogaja. Da ni več dveh polov. Dolgo časa je namreč veljalo merjenje moči startupov proti korporacijam. Korporacije so bile zlobne in so kupovale startupe samo, da so jih zaprle. Mislim, da smo to prešli, kar se mi zdi prav in vedno več je ciljnih inkubatorjev, ki so spet postavili okvir startupom. In mislim, da bomo vedno bližje namesto vedno dalje."
Bodo torej startupi v prihodnje z bolj pristriženimi perutmi?
"Morda, ne vem. Dobro vprašanje, a ne vem, kak je odgovor nanj. Trenutno se mi zdi, da so velika podjetja v boljši poziciji. Zdaj prej kupijo manjše startupe, celo več je spin off podjetij, razmišljajo malo drugače. Skušajo ohraniti ta kader, dopustijotudi, da gre del kadra iz podjetja in se vrne, celo spodbujajo to. Tako da se je veliko spremenilo tudi v mentaliteti velikih podjetij."