Od odmevne Kicstarter kampanje do danes je podjetju Chipolo iz Hrastnika uspelo kar nekaj velikih metov. Prejemnik lastniške investicije Slovenskega podjetniškega sklada v višini 200 tisoč EUR svoj pametni obesek za iskanje založenih ali izgubljenih predmetov trži na vseh petih kontinentih. V Evropi so številka ena, sicer pa globalna Chipolo družina šteje 150.000 navdušenih uporabnikov. Poleg prodajnih uspehov snujejo nove dosežke pri razvoju produkta, zato v svoje vrste vabijo tri nove Android razvijalce. Zakaj je delo v Chipolu lahko odličen karierni izziv in kakšna je bila njihova pot po sladko-grenki izkušnji na Kickstarterju, smo se pogovarjali s Tadejem Jevševarjem, soustanoviteljem podjetja in gonilno silo za marketing in prodajo.
______________________________________________________________________________________________________________________
Do cilja v pičlih 17 urah
Od ene odmevnejših in uspešnejših slovenskih Kickstarter kampanj, ki jo je novembra 2013 zaključil pametni obesek za iskanje založenih ali izgubljenih predmetov Chipolo, je minilo dobro leto in pol. Naj spomnimo – podprlo ga je več kot 5.300 uporabnikov, zastavljeni cilj 15.000 dolarjev je ekipa istoimenskega start-upa zbrala v pičlih 17 urah in kampanjo zaljučila z več kot 297.000 dolarji.O Chipolu sta pisala tudi TechCrunch in Vogue
”Kicstarter uspeh nas je presenetil. Ni nam omogočil zgolj izdelave orodij in zagona proizvodnje, temveč tudi zagon podjetja, predvsem pa odlično priložnost za testiranje trga in brezplačno globalno promocijo. Kako pomembna je promocija, najbolje ponazori dejstvo, da smo tretjino vseh zbranih Kickstarter sredstev generirali iz treh glavnih medijskih objav, in sicer na znamenitem portalu TechCrunch, v elitni reviji Vogue in na množičnem forumu za Android uporabnike,” razkriva Tadej Jevševar.Nepričakovan naval povzročil zamude pri dobavi
Do odmevnih medijskih objav jim je pomagal tudi ”hype”, ki ga je barvit dizajnerski pripomoček za pametne telefone sprožil na družbenih omrežjih. Kicstarter kampanja pa je takrat sedemčlanski štiričlanski ekipi povzročila tudi nekaj sivih las, saj zaradi nepričakovano velikega števila naročil in 31-dnevnega roka za odobritev Kickstarterja, na katero je bilo takrat še treba čakati, enostavno niso uspeli pravočasno izdelati in dobaviti vseh naročenih Chipolo obeskov.Kako so gasili požar ...
Požar so gasili tako, da so decembra 2013 še pred Božičem (mnogi uporabniki so namreč Chipolo naročali kot božično darilo), obeske poslali le prvim, najbolj zgodnjim podpornikom. Ostalim so poslali posebne darilne kartice, ki so jih uporabniki lahko natisnili in simbolično položili pod božično smrekico, tistim, ki so na obesek čakali tudi do 3 mesece, pa so podarili Chipolo majico.Reklamacije zaradi hitenja
”Nekaj nezadovoljstva med uporabniki je bilo. Sicer jih je le pet odpovedalo naročilo, imeli pa smo 15 % reklamacij, saj se je hitenje pri izpolnjevanju naročil žal poznalo pri slabši kakovosti produkta. Danes bi se odločili drugače. Raje bi zamudili še dodatna dva meseca in uporabnikom poslali preizkušen izdelek,” svoje ključne ”crowdfunding” izkušnje opisuje Jevševar.Hrastniška trma ...
Do aprila 2014, ko je zadnji Kicstarter podpornik prejel svoj Chipolo, se vratolomna start-upovska vožnja še zdaleč ni umirila. ”Bili smo tako trmasti, da smo celotno proizvodnjo postavili v Sloveniji, kar je danes bistveno za kakovost produkta. Na tujih trgih smo aktivno iskali zastopnike oz. hiteli graditi distributersko mrežo. Skrbeli smo še za spletno prodajo, obiskovali sejme v tujini in iskali investitorja,” našteva sogovornik.… in zavrnjeno povabilo v ZDA
Tadej je stike s potencialnimi investitorji skušal navezati januarja lani na največjem sejmu zabavne elektronike CES, vendar neuspešno. Nato se je povezal s Tomažem Štolfo in Jugoslavom Petkovićem, vidnejšima predstavnikoma slovenske start-up scene, ki živita in delata v Silicon Valley, in se tam junija lani predstavil kar nekaj skladom tveganega kapitala. Bili so zainteresirani, pod pogojem, da se celotna ekipa takrat sedmih ljudi vsaj za pol leta preseli v San Francisco, vendar te odločitve ekipa Chipolo iz različnih razlogov ni mogla soglasno sprejeti.Investicija SK200 za pospešitev rasti
K sreči je potencial pametnega obeska in aplikacije Chipolo prepoznal Slovenski podjetniški sklad in prek razpisa SK200, na katerega se je podjetje prijavilo oktobra lani, ekipi odobril 200.000 EUR javne lastniške investicije. ”Ker smo že kmalu po nastopu na Kickstarterju postali profitabilni, smo investicijo potrebovali za pospešitev rasti. Sredstva sklada tako zdaj namenjamo predvsem promociji – google oglasom za podporo spletni prodaji, obiskom sejmov in podobno,” razlaga Jevševar.Hvaležni uporabniki in strma rast prodaje
Danes globalna Chipolo družina šteje več kot 150.000 zadovoljnih uporabnikov, katerih število strmo raste. Njihove pohvale in zahvale, ker so našli svoje dragocene predmete – od tekmovalnega kolesa do torbice ali prenosnega računanika, pa polnijo blog na Chipolovi spletni strani. Največ – kar 60% jih prihaja iz evropskih držav, kjer je Chipolo številka ena v primerjavi z ameriškim Tileom, ki je trenutno njihov glavni konkurent. Preostalih 40 % Chipolo uporabnikov prihaja iz preostalih držav sveta, vključno z ZDA, kjer Tile zaseda prvo mesto.David proti Goljatu
Glede na to, da je Tile v tem času prejel dobrih 18 milijonov dolarjev težko investicijo, se Chipolova prizadevanja za ohranjanje svoje tržne pozicije zdijo kot spodad Davida in Goljata. ”Bitka se danes ne bije več s produktom, temveč s številom uporabnikov in pri negovanju odnosa z njimi. Glede na naše rezultate lahko rečem, da smo na pravi poti, hkrati pa je na globalnem trgu pripomočkov za pametne telefone, kot sta Chipolo in Tile, dovolj prostora za rast in uspeh obeh,” pravi Jevševar.V pogovorih z Best Buy …
Podjetniški tandem Primoža Zelenška in Tadeja Jevševarja, ki vodita globalno podjetje iz Hrastnika, je trenutno najbolj ponosen na to, da so v Evropi zelo hitro prišli v vse pomembnejše trgovine oziroma se zelo hitro razširili na vseh pet kontinetov. Ravno v tem času se prek svojega ameriškega distributerja intenzivno pogovarjajo še za vstop v ključne ameriške maloprodajne verige, kot sta Best Buy in The Container Store, septembra pa bodo vstopili še na Japonsko.Nove razsežnosti produkta
Tadej pravi, da so njihovemu uspehu do zdaj botrovali predvsem Kickstarter rezultati, odlična ekipa in dovršenost izdelka. Septembra letos bodo lansirali še bolj izpopolnjeno in zmogljivo verzijo Chipola, ki bo imel tudi posodobljeno obliko, takoj zatem pa se bodo posvetili razvoju povsem novega produkta. ”To bo še vedno ‘item finder’, ki pa bo deloval na novi, bolj zmogljivi tehnologiji, ki ni omejena le na bluetooth,” je še nekoliko skrivnosten sogovornik.Odličen karierni izziv za Android razvijalce
Načrtovani razvojni dosežki so tudi glavni razlog, da podjetje pospešeno išče nove sodelavce, in sicer tri razvijalce za Android aplikacije. Če si želite delati v podjetju, ki svoj produkt trži po vsem svetu in ima številne zadovoljne in hvaležne uporabnike, hkrati pa vas mika razvoj produktov, ki temeljijo na najnovejših tehnologijah, se le odpravite do Hrastnika na kavo in klepet. Še prej pa se najavite, lahko kar na kadri@chipolo.net.Delo v super ekipi in resnično globalnem poslu
Chipolo, ki trenutno šteje 14 sodelavcev, je znan po pozitivnem, sproščenem delovnem okolju, s pravo dozo fokusa na ”biznis”. Po brainstorming sestanku radi odigrajo še kakšno partijo namiznega tenisa, predvsem pa se, kot pravi Tadej, ”zavedamo, da so prav vsi ljudje, ki pridejo k nam, ključnega pomena za doseganje hitre rasti in nadaljnje poslovne uspehe.”______________________________________________________________________________________________________________________
Kako Chipolo pometa s konkurenco?
Chipolo, ki trenutno glavno konkurenčno bitko bije z ameriškim Tileom, priljubljenost pri uporabnikih in hkrati svojo bistveno konkurenčno prednost dosega predvsem s ”Sharing support”, ki omogoča, da en izgubljen predmet oz. obesek lahko iščejo do štiri osebe.
Uporabnike navdušuje tudi ”Community search”, ki omogoča, da vam pri iskanju izgubljene stvari izven dometa vašega Chipolo obeska lahko pomagajo drugi uporabniki, vključeni v Chipolo omrežje. Celoten pregled Chipolo lastnosti in prednosti prek tekmeci pa najdete v spodnji primerjalni tabeli.
Uporabnike navdušuje tudi ”Community search”, ki omogoča, da vam pri iskanju izgubljene stvari izven dometa vašega Chipolo obeska lahko pomagajo drugi uporabniki, vključeni v Chipolo omrežje. Celoten pregled Chipolo lastnosti in prednosti prek tekmeci pa najdete v spodnji primerjalni tabeli.
Chipolo nasvet – kako poiskati dobrega distributerja?
Izkušnje podjetja Chipolo potrujejo, da je pri prodoru v maloprodajne verige ključna podpora dobrega distributerja. ”Če dosežeš uspeh na Kickstarterju, se ti kar naenkrat lahko ponudi veliko število potencialnih distributerjev.” In kako ločiti zrno od plev?
Tadej Jevševar si je po zaključeni kampanji naredil excel tabelo, v katero je distributerje razvrstil po državah in velikosti. Ko je ugotavljal njihovo velikost oz. ”domet”, jim je poslal kratek vprašalnik, v katerem so morali navesti, katere blagovne znamke že zastopajo, v katerih trgovinah so prisotni in kakšni so njihovi letni prihodki, dodati pa so morali še povezavo do svoje spletne strani.
”Ko sem jih prosil za te podatke, se je zgodil osip, saj se majhni, neresni distributerji, sploh niso odzvali. Za velike pa je bilo normalno, da jih sprašujem po tovrstnih podatkih, in so mi jih brez težav tudi poslali. Poleg kontakta z distributerji, ki so se nam ponujali sami, pa sem še sam pregledal, kateri distributerji zastopajo druge znane produkte, kot je denimo Pebble Smartwatch, ki delujejo na bluetooth tehnologiji, in stopil v stik z njimi,” razkriva Tadej Jevševar. In dodaja, da je treba biti v tem procesu zelo potrpežljiv, saj je od prvega stika do sklenitva pogodbe v njihovem primeru trajalo v povprečju dva meseca.
Tadej Jevševar si je po zaključeni kampanji naredil excel tabelo, v katero je distributerje razvrstil po državah in velikosti. Ko je ugotavljal njihovo velikost oz. ”domet”, jim je poslal kratek vprašalnik, v katerem so morali navesti, katere blagovne znamke že zastopajo, v katerih trgovinah so prisotni in kakšni so njihovi letni prihodki, dodati pa so morali še povezavo do svoje spletne strani.
”Ko sem jih prosil za te podatke, se je zgodil osip, saj se majhni, neresni distributerji, sploh niso odzvali. Za velike pa je bilo normalno, da jih sprašujem po tovrstnih podatkih, in so mi jih brez težav tudi poslali. Poleg kontakta z distributerji, ki so se nam ponujali sami, pa sem še sam pregledal, kateri distributerji zastopajo druge znane produkte, kot je denimo Pebble Smartwatch, ki delujejo na bluetooth tehnologiji, in stopil v stik z njimi,” razkriva Tadej Jevševar. In dodaja, da je treba biti v tem procesu zelo potrpežljiv, saj je od prvega stika do sklenitva pogodbe v njihovem primeru trajalo v povprečju dva meseca.
Značke
Chipolo
SK200