Šest napornih delovnih dni je za startup podjetniki, ki so v pomladnem roku prejeli investicijo SK75 Slovenskega podjetniškega sklada. Deset vsebinskih predvanj so ekipe nenehno soočale z dvema perspektivama: veliko sliko enoletnega plana prioritet in ključnih ciljev ter na drugi strani z operativnimi tedenski plani, ki bodo podjetja pripeljale do končnega cilja. Program je zajemal ključne poslovne funkcije, kot so vodenje startup podjetja, validiranje ključnih predpostavk poslovnega modela, prodajni procesi, produktni management, finance, računovodstvo, kadrovanje, metrike poslovanja, digitalni marketing ter izgradnja mednarodne prodajne mreže. Pri izvedbi programa se je Iniciativa Start:up Slovenija povezala z najboljšimi in izkušenimi partnerji: Poslovnimi angeli Slovenija, D·Labs, 30Lean, Red Orbit, CEED Slovenija, Matijo Jamnikom. Končni rezultat je bil, poleg utrujenih glav, tudi operativni izvedbeni načrt, ki bo podjetnikom omogočil, da prihodnjih 12 mesecev izkoristijo za maksimalni napredek svoje podjetniške ideje.
Tako različne in hkrati tako podobne ekipe
Pomladansko skupino prejemnikov investicije SK75 sestavljajo po panogi, produktu kot tudi izkušnjah zelo različne ekipe. Podjetje Arch Vitalis razvija "vitalne" oz. energetsko super učinkovito mobilne hiše, Pel3o izdeluje visoko kakovostne in uporabniku prijazne 3D-tiskalnike, 4D PRINT proizvajalcem komponent iz kompozitnih materialov, predvsem v ladijski industriji, nudi celovit sistem za optimizacijo proizvodnega postopka, ki vključuje 3D tisk, podporo proizvodnemu postopku in dobavo vhodnih materialov ter ekipa Omisli.si, ki predstavljajo spletni portal in vstopno postajo za nakup različnih lokalnih storitev, ki iskalcu storitve omogoča, da prek spletnega obrazca odda svoje povpraševanje in brezplačno prejme vsaj pet ponudb različnih ponudnikov. Vse ekipe so na bootcampu naredile enostaven operativni načrt ključnih mejnikov, aktivnosti in metrik za prihodnjih 12 mesecev. Omenjen načrt jim bo omogočil učinkovito vodenje njihovega zagonskega podjetja skozi korake validacije ključnih predpostavk njihovega poslovnega modela ter dosego prvega velikega mejnika na njihovi poti - produkt market fita.
Skozi ključne poslovne funkcije z 11 predavatelji in svetovalci
V luči iskanja produkt market fita, smo v Iniciativi Star:up Slovenija v sodelovanju z najbolj aktivnimi deležniki slovenskega startup ekosistema zanje oblikovali intenziven bootcamp program na ključ. V šestih dneh intenzivnega dela so izkušeni strokovnjaki pokrili vse ključne poslovne funkcije v zgodnjih fazah poslovanja startupov:
- Branko Drobnak – gozd in drevesa, enoletni plan s časovnico, cilji in metrikami
- Tilen Travnik – produktni management
- Andraž Štalec – prodaja ter spletni marketing
- Alenka Brozovič – računovodstvo za startupe
- Matt Mayfield – vstop na tuje trge
- Kristjan Pečanac – metrike poslovanja
- Matej Golob in Lojze Bertoncelj - filozofija »ven iz stavbe« in proces validacije ključnih hipotez
- Andrej Guštin – vzpostavitev ključnih procesov
- Nika Sebič Koračin – sestavljanje in upravljanje timov
- Matija Jamnik – najpogostejša pravna vprašanja
- Aleksandra Bohorč – podjetniške finance
# 1: če ne planiraš, nikoli ne prideš do cilja
Planiranje odpravlja subjektivne ocene uspeha startupa in omogoča podjetnikom ter financerjem pravočasno in objektivno ukrepanje v smislu spreminjanja poslovnega modela ali ustavitve projekta, zato je planiranje neizogiben pogoj za uspešen zagon startupa, je poudaril Branko Drobnak iz Poslovnih angelov Slovenije, ki je podjetnikom predstavil na kakšen način nnaj mapirajo svoje ideje ter kako naj »nastavijo« pogled, da bodo videli tako »drevesa« v bližini, kot tudi celotni gozd v katerem se nahajajo.
#2: feedback uporabnikov je ključen pri načrtovanju razvojnih aktivnosti
Tilen Travnik, partner iz D.Labs pravi, da se pri odločitvah katerih aktivnosti se boste lotevali, lahko zanesete tudi na pravilo 80/20. Podrobnosti pravila in več nasvetov Tilna o produktnem managementu, je na voljo v spodnjem video posnetku.
#3: »žonglirajte med pozicioniranjem, marketingom in analitiko
Ko se lotimo digitalnega nastopa, moramo »žonglirati« med tremi ključnimi elementi vsebinskega marketinga, pozicioniranjem, marketingom in spletno analitiko, pravi digitalni strateg Andraž Štalec iz podjetja Red Orbit. Kako pravilno žonglirati med vsemi elementi pa v video prispevku.
#4: spremljajte stroške in denarni tok
”Kontrolirajte svoje stroške! Ko je podjetje majhno, jih imate običjano vse pod nadzorom, a ko se vam zgodi hitra rast in opustite njihovo natančno spremljanje ter načrtovanje, je to lahko pogubno. Ker ste v tekmi s časom, vam svetujem, da sami spremljate le tiste večje, nenadne oz. netipične stroške iz različnih pogodb, večjih poslov in podobno. Za likvidacijo in plačevanje manjših, vedno enakih in ponavaljajočih se stroškov oz. računov, pa vam lahko kdo pomaga. In zadnje, vendar nikakor najmanj pomembno – spremljajte in aktivno upravljajte svoj denarni tok. Ta je namreč enako pomemben kot krvni obtok v telesu, in na žalost mnoga startup podjetja ne propadejo zato, ker delajo izgubo, temveč zato, ker imajo negativen denarni tok, kar pomeni, da imajo premalo denarja na računu, da bi lahko redno plačevala svoje obveznosti,” je startupom na srce položila Alenka Brozovič iz računovodskega servisa ZEUS.
#5: uporabne stvari ne boste prodali, temveč tiste, ki rešujejo velikansko bolečino
Matt Mayfield iz mreže CEED Slovenija, strokovnjak za prodajo in vstop na tuje trge je v videu predstavil ključne napake startupov pri ustvarjanju priložnosti, reševanju bolečine, optimizaciji, fokusu…
#6: Predpostavke preverjate s številkami, ki vam povedo ali jo potrdite ali ovrzite
Lojze Bertincelj, 30Lean, opaža, da je najlažje razvijati lastne zamisli. Veliko težje pa je zastaviti vredne ekspirimente in se ukvarjati z realnimi vpogledi, problemi in potrebami strank ter temu podrediti lasten razvoj. Pojdite “ven iz pisarne” in se lotite izgradnje posla na pravi način.
7#: izberite sedem ključnih poslovnih procesov in metrike zanje
Andrej Guštin iz podjetja CREA pro je o vzpostavitvi poslovnih procesov prejemnikom SK75 investicije predaval in svetoval, naj startupi na začetku definirajo sedem ključnih poslovnih procesov, med njimi izberejo najbolj prioritetne ter določijo odgovorno osebno za vsakega med njimi:
- spoznavanje in uporavljanje odnosov s strankami (know your customer)
- razvoj produktov oz. storitev (idea to product/service)
- prodajni lijak (lead to contract)
- izvedba (order to cash)
- nabava (purchase to pay)
- podpora (claim to solution)
- ustvarjanje vrednosti za deležnike (need to value)
Za vse ključne procese naj podjetniki postavijo KPI-je (ključne kazalnike uspeha) tako, da za vsak ključni proces postavijo dva ključna KPI-ja in določijo ukrepe, če pride do odklona želene vrednosti.
8#: Enoumje ni dobro za razvoj in napredek vašega podjetja
Velikokrat izkušeni startup mentorji na vprašanje, kako sestaviti dobro ekipo, odgovorijo le s kratkim – veliko sreče! Vseeno pa je kadrovska strokovnjakinja Nika Sebič Koračin na tokratnem bootcampu sistematično strnila pet ključnih nasvetov za uspešno kadrovanje v dinamičnih startup podjetjih:
- Vodstvo naj dobro identificira potrebe po kadrih tako, da pred zaposlovanjem res dobro premisli, kakšne sodelavce, s katerimi znanji, sposobnostmi, kompetencami, izkušnjami in osebnostnimi lastnostmi potrebuje v svoji ekipi.
- Pri iskanju ljudi imejte v mislih, da so ljudje različni in da so najboljše ekipe tiste, kjer se člani tima medsebojno dopolnjujejo. Enoumje ni dobro za razvoj in napredek vašega podjetja.
- Za vodenje ljudi si je treba vzeti dovolj časa. Gradnja odnosov je odvisna od dobre komunikacije in vpliva na to, kako dobro se bodo ljudje počutili v ekipi sodelavcev.
- Zaupanje v ljudi in njihovo delo je izrednega pomena – ni realno pričakovati, da bodo vsi ljudje pri delu takoj samostojni, sčasoma pa jim je, glede na napredek, potrebno predati več pristojnosti in jim zaupati, da bodo svoje delo dobro opravili.
- Jasna delitev pristojnosti in odgovornosti je pomembna tako z vidika organizacije kot poteka dela. Imejte v mislih, da razpršeno odločanje ustvarja zmedo, potrebno se je dogovoriti, kdo je za kaj odgovoren.
9#: pogodbe niso tako strašne, da bi se jih morali podjetniki v loku izogibati
Matija Jamnik je v predavanju izpostavil štiri pomembna pravna področja, katerim startupi večinoma ne posvečajo dovolj pozornosti: sestavljanju družbenih pogodb, posluževanju pogodb kot zapisa dogovora o poslovnem sodelovanju na sploh, pastem zaposlovanja in najemanja zaposlenih preko pogodb civilnega prava ter ureditvi upravljanja in varovanja z osebnimi podatki. Več v videu.
#10: ključni finančni kazalniki niso nujno povezani samo z denarjem
Aleksandra Bohorč, strokovnjakinja za podjetniške finance iz podjetja Abundia, je v svojem predavanju med drugim izpostavila zanimivo trditev, da je za podjetnika zelo pomembno, da se njegova vizija odraža tudi na ključnih finančnih kazalnikih oz. kazalnikih uspeha, ki niso nujno povezani samo z denarjem. Več v spodnjem video posnetku.
#11: Trg je kralj
Peter Rižnar, direktor Arch Vitalis je po šestih intenzivnih dneh strnil svoje misli o bootcampu ter povedal, da je izredno vesel, da je bil lahko del tega procesa učenja. Pomembno spoznanje zadnji dni kot je ocenil Rižnar je, da je trg vedno kralj. Kljub temu, da je produkt zelo dober, jim trg daje dragocene povratne informacije na kakšen način ga morajo spremeniti, da ga bodo lahko prodali.
Ključni nasvet, ki bi ga dal ostalim startupom je, da ekipa ne sme biti samozadostna in da je nujno treba iskat nasvete zunanjih strokovnjakov in si širiti znanje in pogled.
- - -
Program omogočajo