Kaj imata skupnega baterijska svetilka in uspešno vodenje podjetja?

Dne 1. oktober 2021 objavil Anemari Pediček
 

Druženje, učenje in mreženje je v startup skupnosti izrednega pomena, zato je v okviru Startup Plus Programa Slovenskega podjetniškega sklada (SPS) potekal jesenski teambuilding SK in P2 podjetij, ki je iz leta v leto večji, kar dokazuje tudi dejstvo, da imamo veliko in povezano skupnost, ki strmo raste ter dosega neverjetne uspehe. Na njem se je 9. septembra, v Orehovem gaju skupaj zbralo, kar več kot 70 udeležencev. 

 

V nadaljevanju si postrezite z zgoščenimi nasvetnimi vsebinskimi poudarki iz programa:

  1. Kaj je model vodenja »Flashlight leadership« s katerim je rastel tudi sloviti Outfit7
  2. Kdo so naj startupi in naj mentorji letošnjega leta?
  3. Več o združitvi eHrane z Glovom in osnovnih pravnih pojmih na področju prevzemov in združitev
  4. Nasvete s področja employer in personal brandinga na LinkedInu

Ali veš kaj imata skupnega ročna svetilka in vodenje v organizaciji? 

Avtor knjige 7 Unicorn Drive, ki govori o prvem slovenskem samorogu in ustanovitelj Teambuilding akademije Dani Polajnar nam je razložil, da je za največjo učinkovitost organizacije pomembno, da čisto vsak posameznik, tim in oddelek prevzema odgovornost za opravljanje svojih nalog. Če želimo prevzeti odgovornost, moramo razumeti osnove delovanja in smisel organizacije ter kam naše delo oz. dnevna naloga tudi v celotnem delovnem procesu »paše«. 

 

 

Spoznali smo praktični model novodobnega vodenja organizacije - “Flashlight leadership”, ki ga zaznamuje ena stvar-ročna svetilka. Najverjetneje se sprašuješ, kaj imata skupnega ročna svetilka in vodenje v organizaciji in Dani nam je tudi razložil, da je vodenje enako kot svetilka sestavljeno iz različnih področij delovanja:

  • Baterija svetilke simbolizira poslanstvo in vrednote podjetja. Od tukaj izhaja tudi energija, ki je ključna v tem modelu. 
  • Ko imamo energijo, to moramo tudi usmeriti, torej moramo definirati strategijo in cilje, ki predstavljajo usmeritev svetilke. 
  • Seveda ne smemo pozabiti na ohišje, ki predstavlja različne procese in sisteme.
  • Sledi žarnica, ki simbolizira vodje in njihovo vodenje. Učinkoviti vodje so strastni, pogumni in kompetentni. 
  • Še zadnji del svetilke predstavlja leča, ki predstavlja strukturo zaposlenih oziroma time, ki s svojim dobro usklajenim delom uresničujejo vizijo organizacije. 

Če so vsi deli naše svetilke sestavljeni pravilno in kompatibilni je rezultat delovanja svetloba, ki simbolizira rezultate kot so visoki prihodki, dobra prepoznavnost blagovne znamke itd. 

 

Nasvet: Ko gradiš svoje podjetje imej v mislih Flashlight leadership strukturo in dobri rezultati so zagotovljeni. 

 

Med Danijevem predavanjem pa smo naredili tudi zelo zanimiv krajši test. Dani je vsakemu izmed nas dal tri nalepke, katere je moral prilepiti na plakat, ki je bil sestavljen iz štirih segmentov. Vsaka nalepka je predstavljala enega izmed naših sodelavcev in vsakega smo mogli pozicionirati na enega izmed segmentov. 

 

Imeli smo štiri segmente:

  • Vzorniki, ki so desno zgoraj. To so ljudje, ki so učinkoviti, dobri sodelavci, srčni in dosegajo dobre rezultate.
  • Vedno prvi, ki so desno spodaj. To so ljudje, ki so ekstremno dobre, si jih želimo v ekipi, a oni se tega zavedajo in ot tudi izkoriščajo. V primeru poslovnih sprememb so prvi, ki gredo. S takšnimi je težko delati. Če imamo samo enega takšnega sodelavca v timu, delo v timu ni mogoče. 
  • Timski igralci, ki so levo zgoraj. To so ljudje, ki se jim zaupa, ampak ne dosegajo dobrih rezultatov.
  • Napačni izbor, ki so levo spodaj. To so ljudje, ki so slabi sodelavci.

 

V podjetju potrebujemo čim več vzornikov in čim manj sodelavcev, ki se nahajajo levo in desno spodaj. Zavedati se tudi moramo da veliko lažje spreminjamo znanje in veščine posameznikov kot odnose. Ko iščemo nov kader ne smemo dajati pozornosti le kompetencam, znanju in izkušnjam, temveč tudi stvarem, ki so povezane s sodelovanjem oz. odnosi.  

 

 

 

Dobro pa je tudi, da pomislimo kam bi postavili sebe. In kam bi postavil/a sebe?

 

Poglej kateri nasvet svetuje Dani modernim vodjem za dolgoročni uspeh organizacija:

 

 

Naj startupi in mentorji 

Naj startupi

Na jesenskem teambuildingu smo izbrali tudi tri naj startupe, ki so v preteklem letu izstopali po svojih izjemnih dosežkih.  

 

 

Napad na španski trg

Eno izmed podjetij, ki si je priborilo priznanje je bil startup Next s svojo spletno platformo Beeping, ki omogoča enostavno naročanje predhodno preverjenih in usposobljenih čistilcev za dom. Sami sebi pravijo kar Uber za čiščenje. Beepingu se je v letošnjem letu uspelo razširiti na španski trg in razširiti svoje storitve tudi v Split in Rijeko. Prodor v Madrid pa ni bil lahka malica, saj je španski trg precej drugačnejši od slovenskega. So-ustanovitelj podjetja, David Mohar pravi, da je to trg s tradicijo, drugačno dinamiko, ki je zahteval prilagajanje poslovnega modela. Kljub številnim preprekam pa je ekipi uspelo in danes tudi na španskem trgu uspešno rastejo in se širijo. Več o širitvi Beepinga na španski trg lahko prebereš tukaj

 

So-ustanovitelj Beepinga, David Mohar ti svetuje: 

 

Chipolo One na Apple Find my

Tudi ekipa podjetja Chipolo, ki je razvila produkt, ki ti pomaga pri iskanju tvojih ključev, denarnice, torbe ali nahrbtnika si je prislužila priznanje. Ekipi je v preteklem letu uspelo skleniti partnerstvo z ameriškim tehnološkim velikanom Apple in odslej lahko Chipolo One dodaš tudi v Applovo aplikacijo Find my. Chipolo One pa sedaj lahko uporabljaš tudi na Samsungu, v prihodnosti tudi na Google-u. Tekom razvoja pa se je tudi ekipa Chipola soočala z  ovirami in težavami, a so te poskušali preskočiti in jih obrniti v priložnost. 

 

 

Lushna v ZDA

Privlačne glamping hišice Lushna pa lahko opazimo tudi na ameriškem trgu, saj je startupu Lushna uspel prodor v ZDA za kar so si zaslužili priznanje. Podjetje se ukvarja z razvojem naravnih resortov in proizvaja glamping butične lesene hiške. Največja prednost podjetja je, da čisto sami naredijo vrhunski design, tega proizvedejo, dostavijo in tudi zmontirajo. Čas korone pa je bil za ekipo Lushna vse prej kot lahek, saj je padel celotni turistični trg. Kljub temu se v podjetju niso pustili motiti in so naprej delali ter verjeli, da se bo trg kmalu pobral in eksplodiral. So-ustanovitelj podjetja, Jaka Ažman pravi, da je bil to čas ko so delali na strategiji in marketingu, kar se jim je tudi obrestovalo, saj so prav v tem času postavili eno izmed svojih največjih lokacij v državi New York s hotelom, paviljonom in 28 enotami. Zdaj si želijo še večje prisotnosti na evropskem trgu. 

 

So-ustanovitelj podjetja Lushna, Jaka Ažman svetuje:

“Kot podjetnik moraš biti vztrajen, moraš si upati prestopiti mejo in se kasneje ukvarjati s posledicami, saj drugače ne moreš narediti preboja. Narediti moraš nekaj kar drugi še ne delajo in preseči tradicionalne meje ter se z njimi ukvarjati kasneje.”

Naj mentorja

Med več kot sto mentorji sta si prislužila časten naziv naj mentorice Maja Voje in naj mentorja Aleš Špetič.

 

 

Maja je svetovno znana strokovnjakinja za dokaj novo nastalo disciplino, ki z različnimi pristopi združuje marketing in eksperimentalni pristop k učenju »growth hacking«. S svojim vrhunskim znanjem je vključena tudi v program mentorstva in letos si je priborila naslov “Naj mentorice”.

Maja je poudarila, da pri mentorstvu izrednega pomena komunikacija in »commitment« drug drugega.  Startupi morajo povedati česa ne znajo, saj lahko le na tak način najdejo ustrezno pomoč. Za Majo in njenimi mentoriranimi podjetji je prelomno leto, leto ko se je vse sesulo, ko so mogli vse prestrukturira in najti dodatne alternative in v takih trenutkih je pomembno, da ostaneš skupaj in znaš komunicirati.

 

Maja ima v spodnjem videu zate nasvet: 

 

Aleš Špetič se lahko pohvali z ustanovitvijo kar štirih startupov, Klevio, CubeSensors, DeckReport in Zemanta. S svojimi večletnimi izkušnjami startupom svetuje, a opozarja, da je od njih odvisno v katero smer bodo podjetje peljali. Z nami je delil tudi svojo  podjetniško izkušnjo na podlagi katere svetuje tudi vsem startupom. Pri ustanovitvi druge firme DeckReport so z ostalimi ustanovitelji že prvi dan napisali ločitveno pogodbo, ki se je nanašala na to kaj se zgodi, če se eden izmed članov odloči za odhod iz podjetja. Prav tako so določili kriterije, ki jih morajo doseči v roku 12 mesecev. Strinjali so se, da če jim te ne uspe doseči, morajo firmo zapreti. Ob prvi obletnici so se dobili in zaključili zgodbo, saj ciljev niso dosegli. Aleš pravi, da startupom skuša dopovedati, da ko več ne gre, ne gre in da včasih moraš obupati in iti naprej. 

 

Aleš podjetnikom priporoča: 

»Podjetnikom bi predvsem priporočal, da vsak dogodek, ki se jim zgodi vzamejo kot priložnost. Tudi situacija s korono v zadnjem letu in pol, ni bil razlog za to da se obupa, ampak da se najde nove izzive in priložnosti in kar nekaj podjetnikom letos je že uspelo in še boljše poslujejo.«

Od eHrane do Glovo Slovenija

Letošnje leto pa je bilo prelomno tudi za podjetje Trilogic (eHrana), katero se je maja združilo s španskim zagonskih podjetjem Glovo, ki je prisotno v 22-ih državah in 790-ih mestih. Začetki eHrane segajo v leto 2011, ko so trije prijatelji z gimnazije in kasneje fakultete za elektrotehniko zasnovali platformo za spletno naročanje in dostavo hrane.

 

Postopek združitve je bil vse prej kot lahka malica, a z ustreznimi svetovalci in pomočjo je tudi ta potekala brez posebnih problemov.  Z nami je bil tudi odvetnik Rok Jerovšek, ki je pomagal pri tem, da je združitev eHrane s špasnkim Glovom potekala uspešno. Rok je z nami delil številne pravne nasvete, medtem ko nam je Borut Markelj, so-ustanovitelj eHrane povedal nekoliko več o združitvi Glova z eHrano. 

 

 

Rok Jerovšek nas je opozoril, da je za uspešno združitev zelo pomembno, da so z nami svetovalci. Finančni svetovalec je prva oseba, ki nam bo pomagala pri pregledu trga, ugotovila ali za nas možno strateški ali finančni kupci, nam pomagala pri organizaciji prodaje, ceni itd. Zelo pomembno vlogo imajo tudi odvetniki, ki nam pomagajo pri pripravi pogodb. Ne smemo pozabiti tudi na pripravo sporazuma o nerazkrivanju podatkov (NDA). Ko pride do skrbnega pregleda ciljne družbe, moramo zavarovati zaupne informacije in pripraviti vso dokumentacijo znotraj družbe, kar lahko terja kar nekaj časa. V času pregleda lahko naletimo tudi na izziv, da zaposleni ugotovijo, da bo prišlo do prodaje družbe in se tudi ustrašijo ter posledično zapustijo podjetje. Po skrbnem pregledu družbe lahko pride do kupoprodaje pogodbe oz. Sales purchase agreement (SPA), ki pa lahko traja več mesecev. 

 

 

Razmišljaš o združitvi? Potem imamo zate pripravljen seznam pojmov, ki jih moraš poznati

  • Teaser 

Kratek dokument o družbi, sestavljen iz javno dostopnih (nezaupnih) informacij, ki ga prodajalec pošlje širšemu krogu interesentov.

  • NDA

Sporazum o varstvu zaupnosti informacij oz. Sporazum o nerazkrivanju informacij (angl. Non-Disclosure Agreement) je za prodajalca in tarčo bistvenega pomena, da podrobnosti prodaje ostanejo zaupne (med in po transakciji).

  • Procesno pismo

Pismo o poteku postopka (angl. Process Letter), ki določa korake, po katerih bo postopek potekal v nadaljevanju in vsebuje okvirno časovnico izvedbe transakcije (npr. koliko časa bo na voljo za skrbni pregled, itd.).

  • Informacijski memorandum

Dokument, ki poleg javno dostopnih informacij vsebuje tudi podatke o poslovni uspešnosti in določenih tveganjih.

  • Nezavezujoča ponudba

Ponudba, ki jo kupec poda na podlagi informacijskega memoranduma in javno dostopnih informacij.

  • Skrbni pregled ciljne družbe (angl. Due Diligence Review)

Služi kot instrument  vpogleda v družbo. Namen skrbnega pregleda je ustvariti si jasno sliko o pravnem stanju tarče. Ugotavlja se tveganja (visoko,srednje,nizko). Skrbni pregled navadno izvaja kupec (včasih pa tudi prodajalec, če npr.ne pozna stanja v tarči).

  • SPA (angl. Sale and Purchase Agreement)

Je pogodba o prodaji deležev/delnic. Pomembna je tako za prodajalca kot tudi za kupca. 

  • Odložni pogoji (angl. Conditions precedent) 

Navadno so v SPA določeni odložni pogoji, ki se morajo izpolniti med podpisom SPA (signing) in zaključkom transakcije (closing), da lahko pride do prenosa delnic/poslovnega deleža na kupca in do nakazila kupnine prodajalcu.

 

Tudi so-ustanovitelj podjetja Trilogic, ki je razvilo platformo eHrana Borut Markelj je povedal, da so se jim na začetku zdeli svetovalci nepotrebni in so predstavljali za njih le strošek. Kmalu so ugotovili, da se motijo in popolnoma spremenili mnenje, saj brez teh združitev ne bi potekala tako tekoče. Prav zunanji strokovnjaki so tisti, ki ti v kritičnih situacijah svetujejo in povedo, kdaj je treba bolj pritisnit in spustit, da gredo stvari naprej. Povedal je, da je firmo zelo težko prodati, saj mora biti na to istočasno pripravljeno tako podjetje kot tudi kupec. Mora se zgoditi ta »match« med kupcem in prodajalcem. Te zanima več o prevzemu eHrane? Preberi intervju s soustanoviteljem eHrane, Borutom Merkljem tukaj

 

Razvoj odnosov je tekma na dolgi rok

Employer and personal branding postajata pri iskanju kadra vedno pomembnejša. Strokovnjakinja na področju Growth marketinga, employer in personal brandinga in naj startup mentorica Maja Voje je za nas  pripravila izredno zanimivo predavanje. Poglej in preberi si spodnje nasvete:

 

 

Ključni nasveti, ki jih moreš vedeti pri employer in personal brandingu na LinkedInu:

1. Ustrezno okolje za kandidata

Moramo se vprašati, kakšno je to okolje, ki ga ustvarjamo za karierni razvoj. Podjetja skozi pišejo, kaj je smoter za njih nikoli pa ne kaj pa ona ponujajo za kandidate oz. če že pišejo o teh stvareh so hudo generične. 

2. Diferenciacija

Moreš se diferencirati, se pravi da ne pišemo vsi istih stvari, ampak da res izhajaš iz tega kaj je unikatnega v tvoji kulturi ali pa v življenjskem stilu, ki ga imaš v firmi, da najdeš razlikovalne elemente in da če neveš kaj so ti vprašaš zaposlene, kaj radi delajo na firmi in uporabiš njihove testimoniale.

3. Poznavanje občinstva 

Zelo pomembno je, da res dobro poznaš svoje občinstvo, s kom komuniciraš in se znaš prilagoditi na tiste teme, ki jih zanimajo. Sprašuj se, kako dodati vrednost.  Tudi če ne veš kaj ljudi zanima, jih vprašaj ali pa enostavno analiziraj kaj sprašujejo, katere teme sestavljajo njihov nadaljnji prostor. 

4. Konsistenca

Ne delaš samo takrat, ko nekaj rabiš ali ko imaš ene poslovne cilje, ampak da to tudi postane del tvojega work flowa in da si pri tem zelo proaktiven. Razumeti moraš, da je razvoj odnosov tekma na dolgi rok. 

5. Povečuj mrežo ljudi 

Nujno povečevanje svoje mreže s tistimi ljudi, ki jih moraš imeti blizu, zaradi poslovnih ali osebnih razlogov ali iz vidika znanja. To moraš delati zelo strukturirano, npr. Če imaš cilj da imaš na teden od 10 do 30 novih povezav, LinkedIn jih omogoča poslat 100 na teden, ampak to za večina manjših profilov ni priporočljivo, ker rataš spamaram.

 

Maja pa še poudarja:

“Dajte bit knowledge sharing usmerjena podjetja, organizarajte predavanja, sponzorirajte meetupe, imejte bližino s temi online skupnostmi, ker hočeš bit tam kjer je pozornost ljudi.”

StartupPlus druženje

Po enem letu pa smo se končno v živo videli vsi izvajalci Startup Plus programov in se pogovorili o rezultatih, dobrih praksah izvedbe, izzivih in ciljih za prihodnosti.  Letos je bilo za prejemnike P2, SK75, SI-SK na voljo kar 16 vrhunskih programov kot so Pospeševalniški program push2start, Startup klinika, SK GROWTH CAMP, NextRound, GROWdigital, KorpoStart, INTL, Nextround, Šola za investitorje,  HardwareSTART, Pospeševalnik za zdravje in ScaleUPgrade. Vsebinski programi učinkovito dopolnjujejo finančne produkte P2, SK75 in SI-SK, ki slovenskim zagonskim podjetjem zagotavljajo od 54.000 EUR do 600.000 EUR zagonskih sredstev. 

 

 

Poglej, kateri programi so se najbolj vtisnili v spomin udeležencem

 

 

Preberi več o programih StartupPlus 

 

Po zanimivih podjetniških pogovorih in povezovanju smo si privoščili še šmorn in tekmovanje iz ročnega nogometa. 

 

 

Program Teambuilding

Jesenski startup teambuilding  je bil brezplačno na voljo vsem mladim podjetjem, ki so prejemnik zagonskih spodbud P2, SK75 in SK200 ali SI-SK, Slovenskega podjetniškega sklada. Potekal je 9. septembra, v Orehovem gaju. Na tokratnem jesenskem teambuildingu smo prisluhnili bogatemu programu, ki so ga sestavljali priznani govorec in coach Dani Polajnar, naj startup podjetja leta, Chipolo, Beeping in Lushna, naj mentorja Maja Voje in Aleš Špetič, odvetnik Rok Jerovšek in so-ustanovitelj E-hrane Borut Markelj.

 

 

###

 

Vsebinsko podporo za prejemnike finančnih produktov P2, SK75 ali SI-SK po shemi "de minimis" sofinancirata Slovenski podjetniški sklad in Evropska unija, in sicer iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Izvaja se na podlagi programa Vsebinska podpora prejemnikov sredstev (MSP) v obdobju od 2018 do 2023 v okviru Operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020.

 

Značke
StartupPlusProgram SPS SlovenskiPodjetniskiSklad MGRT EvropskiSkladzaRegionalniRazvoj P2 SK75 Teambuilding
Izvedba: Mojdenar IT d.o.o.