Up To Eleven želi pritegniti startupe iz regije Alpe-Adria

Dne 10. maj 2017 objavil Majda Dodevska
 




Matthias Ruhri je vodja programa Company Builder v graškem pospeševalniku Up To Eleven (UT11). Po Ruhrijevih besedah to ni tipičen pospeševalnik oziroma investicijski sklad, temveč "graditelj podjetij za startupe z visokimi ambicijami". UT11 je navadno prvi institucionalni investitor. Sodelovanja s startupi časovno ne omejujejo in z njimi delajo z roko v roki ter jim pomagajo doseči mednarodni preboj. V želji, da bi se povezali tudi s startupi iz širše regije Alpe-Adria, so letos združili sile s konferenco PODIM.

 
Kateri so najpomembnejši elementi vodenja Company Builderja pri pospeševalniku UT11?

Najprej, UT11 ni tipičen pospeševalnik, saj investiramo v oziroma ustvarjamo startupe, tako da z njimi oblikujemo dolgoročni odnos. Moja glavna naloga je povečati prepoznavnost Up To Eleven in programa Company Builder. Tako me pogosto najdete na startup in podjetniških dogodkih. Za uspeh našega koncepta je ključno "skavtiranje" oziroma iskanje startupov, ki bi se lahko pridružili Company Builderju, saj je naš namen inkubirati enega ali dva startupa letno, tako da jih pripravimo za prodor na mednarodnih trgih.  
 
Kakšna podjetja imate v svojem portfelju in kako izberete startupe, v katere investirate? V koliko startupov ste investirali doslej?

Do tega trenutka smo v Company Builderju podprli tri startupe. Prvi je Nuki, alternativa navadnim ključem za 21. stoletje, ki je bil ustanovljen leta 2014. Gre za prvo pametno ključavnico, izdelano za območje Evrope, s spletno povezljivostjo. Nuki je sestavljen iz obračalnika ključa, ki je nameščen na obstoječo ključavnico, mosta Nuki, ki je povezan z vtičem blizu vaših vrat, ter aplikacije za iOS in Android. Startup je izredno uspešen in se širi v vedno več držav Zahodne Evrope, začenši z državami Beneluksa, potem pa še v Združeno kraljestvo, Španijo in Italijo. Instahelp, ustanovljen leta 2015 in prav tako startup programa Company Builder, je platforma za psihološko spletno svetovanje in deluje kot alternativa storitvam za duševno zdravje v živo. Ljudi poveže z izkušenimi psihologi in jim ponudi možnost, da na svojem računalniku, tablici ali pametnem telefonu prejmejo anonimno svetovanje, ki temelji na pisnem klepetu. Instahelp pomaga strankam (B2C in B2B) s preventivnimi nasveti, ki preprečijo resnejše probleme. Potem pa je tukaj še naš najnovejši projekt Logoshuffle. Logoshuffle je zmogljiv avtomatiziran graditelj logotipov, ki vsakomur omogoča, da ustvari neskončno število dizajnov logotipov, ki so prilagojeni vašemu želenemu imenu, sloganu, pisavi in barvni shemi. Vnesti morate le ime blagovne znamke, slogan in želeno barvno shemo. Spletna stran v nekaj sekundah ustvari nabor logotipov, med katerimi lahko uporabnik izbira. Tako lahko vidite, da je veliko raznolikih konceptov, panog in idej.
 
V UT11 ste znani po tem, da zelo tesno sodelujete s startupi, ki jih izberete za delo z njimi in investicijo. Nam morda lahko zaupate kolikšne vsote ste doslej investirali in pod kakšnimi pogoji?

Navadno smo prvi institucionalni investitor v startup in pogosto prevzamemo vodilno vlogo v investicijski rundi. Naše investicije v startupe se razlikujejo glede na raven tveganja in dinamiko rasti startupov. Nimamo vnaprej določenega modela udeležbe, to pa zato, ker nismo tipični investicijski sklad, ravno tako ne enostaven startup pospeševalnik oziroma inkubator. Smo "graditelji podjetij" (Company Builder) za startupe z visokimi ambicijami. Nimamo časovne omejitve za sodelovanje s startupi, torej ne omejujemo časa, v katerem lahko startupi uporabljajo naše storitve. Namesto na hitre in donosne izstope iz startupov smo osredotočeni na dolgoročno sodelovanje z zanesljivimi partnerji. Vsi, ki bi jih zanimalo sodelovanje z nami, pa morajo ustrezati naslednjim kriterijem: vsaj ena digitalna komponenta, možnost mednarodne širitve ter delujoč poslovni model.
 
UT11 je bil ustanovljen pred petimi leti. Kako se je v tem času premenil startup ekosistem v regiji?

Startupi in razne pobude za startupe v majhni graški startup skupnosti so medsebojno zelo povezani. To omogoča hitro in enostavno izmenjavo izkušenj in potencialnih rešitev, kar je fantastično. Ta izmenjava se dogaja, denimo, na rednem mesečnem srečanju Startup Špricer in tudi na veliko drugih dogodkih, namenjenim povezovanju. Poleg tega je kakovost življenja v Grazu zelo visoka. Tu so štiri univezitete, ki ponujajo ogromno intelektualnega potenciala. Tu, kjer se vodilni igralci dogajanja lahko brez težav pogovarjajo med seboj, se je oblikovala majhna, ampak odlična startup skupnost. Krasno je, da nas vodi skupen dober namen, zaradi česar so osebni interesi, prepričanja in občutljivosti pozabljeni. Še vedno je nekaj prostora za izboljšanje, vendar menim, da gremo v pravo smer.
 
Zakaj ste se z ustanoviteljema UT11 odločili prevzeti aktivno vlogo pri razvoju startup ekosistema?

Odgovor na to je zelo preprost: v tem trenutku je v Grazu že zelo veliko izjemnih startupov. Timeular je pred kratkim začel z dostavo svojih inovativnih naprav za merjenje časa, za katere so izpeljali uspešno Kickstarter kampanjo. Zelo sem vesel napredka Timeulara, saj sem jih lahko spremljal in podpiral že v zelo zgodnji fazi med fakultetnim programom "Gründungsgarage". Tudi drugi startupi, kot so Studo (aplikacija za organizacijo namenjena študentom), Doro Turbine (turbine za male hidroelektrarne) ter HADIapp (spletna platforma za storitvene dejavnosti in obrtnike) pričajo o tem, da je vsekakor vredno podpirati mlade ustanovitelje startupov. Najsi gre za organizacijo dogodkov za startupe (Startup Playground na festivalu Fifteen Seconds v sodelovanju z graškim IdeenTriebwerk) ali udeležbo startupov na strokovnih delavnicah, ki jih na UT11 Akademiji vodijo drugi ustanovitelji startupov. Čarovnija se zgodi, ko spodbujamo mentaliteto "vračanja nazaj" in začnemo vračati startup skupnosti. Iz tega se porodijo same dobre stvari.
 
Letos ste združili sile s konferenco PODIM, ker želite svoje dejavnosti razširiti v širšo regijo Alpe-Adria oziroma na Balkan in se tesneje povezati s startupi onkraj avstrijskih meja. Nam lahko zaupate kaj več o tem?

V Avstriji smo spoznali že veliko startupov in imamo precej dober vpogled v startup dogajanje v regiji. Vendar pa imamo veliko večje ambicije. V Up To Eleven želimo privabiti najboljše ume iz širše regije in ustvariti mednarodno uspešno skupnost ustanoviteljev startupov, ki delujejo v digitalni sferi. Večja regija pomeni več potenciala. Tako bomo zelo veseli, če se bodo v naš Company Builder program prijavili startupi iz Slovenije, Hrvaške, Bosne in Hercegovine... skratka iz vse regije.
 
Nam morda lahko že zaupate, pod kakšnimi pogoji bi investirali v neavstrijske startupe, če se v vaš program prijavijo zanimivi startupi (industrija, selitev v Avstrijo...) 

Pogoji so pravzaprav enaki za vse. Odprti smo za startupe iz vseh industrij, kjer poslovni modeli vključujejo elemente mobilne in digitalne tehnologije. Podjetja gradimo s pomočjo strokovnjakov z zelo različnih področij - marketing, ASO/SEO, razvoj produktov in aplikacij, nudimo pa tudi prostore za delo, IT infrastrukturo in dostop do naše zelo široke mreže. Naš koncept temelji na tem, da ustanoviteljem startupov omogočamo, da se osredotočijo na razvoj svojega posla, mi pa poskrbimo za ostalo (administrativne in pravne zadeve, finance, zaposlovanje, IT in podobno). Zato je priporočljivo, da so startupi v času inkubiranja v našem Company Builderju prisotni v Grazu.
 
UT11 tesno sodeluje tako s startupi kot tudi s korporacijami. Katere so po vašem mnenju najpomembnejše sinergije med startupi in korporacijami?

Startupi so sposobni inoviranja v veliko hitrejšem ritmu kot je to mogoče v korporativnem okolju. Podjetja, ki obstajajo že vrsto let, imajo veliko znanja v določenih industrijah. Startupi jim lahko pomagajo transformirati posel, tako da dodajo digitalne spretnosti oziroma znanja. V močnem partnerstvu se prednosti oziroma močne plati obeh strani samo še pomnožijo.
 
Ali znajo korporacije prepoznati priložnosti, ki se porajajo skozi sodelovanje s startupi in obratno?

Vem, da moramo veliko sinergij med startupi in korporacijami še odkriti oziroma začeti bolj spodbujati. Korporacije so lahko močni partnerji startup ekosistema. Pred enim letom sta v stik z nami stopili dve veliki podjetji z zamislijo, da bi ustvarili t. i. joint venture podjetja, in jim pomagali pri rasti. To nas je nekoliko presenetilo, saj smo se do tedaj pozicionirali izključno kot Startup Company Builder (graditelji startupov), in nismo niti razmišljali o ustanovitvi Corporate Company Builderja (graditelja korporacij). Vendar pa pri Up To Eleven želimo v obeh vlogah zagotoviti vse svoje vire in naše znanje, prilagojeno, fleksibilno in osebno.
 
Evropski startupi pogosto verjamejo, da so v slabšem položaju v primerjavi s startupi iz Združenih držav Amerike. Katere prednosti imajo po vaših izkušnjah v UT11 evropski startupi v primerjavi z ameriškimi?

Ključna razlika med Evropo in ZDA leži v različnih miselnostih. Mi razmišljamo preveč "na majhno". Ves ekosistem v ZDA ima bolj podjetniški odnos do tveganja. Seveda imajo tudi evropski startupi določene prednosti - ljudje so zelo visoko izobraženi in kakovost življenja v Evropi je zelo visoka.
 
Kako lahko različni subjekti startup ekosistema v sosednjih državah (npr. Avstrija in Slovenija) oblikujejo partnerstva, ki bodo prispevala k razvoju startupov in ekosistema v regiji?

Čisto vsak dogodek, delavnica ali partnerstvo štejejo. Ne veste, kaj se zgodi po mednarodnem startup srečanju v Mariboru, Trstu ali Grazu. Žal so takšni dogodki še vedno veliko preveč redki. Vendar pa za to ne smemo kriviti regionalnih vlad, saj smo denimo v Avstriji priča določenim političnim gibanjem na področju startupov. Poleg tega pa ne želim kritizirati politike, saj smo za svoje ekosisteme odgovorni predvsem sami. Spodbude, ki pridejo "od spodaj" so navadno veliko bolj učinkovite od tistih, ki pridejo "od zgoraj". Tudi zato želimo nekoliko bolj spodbuditi mednarodno izmenjavo.
 
Kaj so po vašem mnenju najpomembnejši elementi za uspeh startupa?

Nehomogena ekipa, ki pa je vendarle združljiva. Vodstvene sposobnosti so ključne za uspeh startupa, ravno tako močni partnerji kot so mentorji in investitorji. In nazadnje, sposobnost uporabiti bogastvo vpogleda, znanja in nasvetov, ki jih lahko dajo pravi ustanovitelji startupov.
 
Za konec – kakšen nasvet bi želeli dati startupom?

Prepričan sem, da se pravi ustanovitelji startupov ne zadovoljijo s tem, da ustanovijo en sam startup. Morda je prvi startup, ki so ga ustvarili, doživel neverjeten uspeh. Morda ne. Vendar pa je ključno, da ustanovitelji verjamejo vase in so sposobni pravilno oceniti lastne prednosti in sposobnosti. Krivulja učenja ni nikjer tako strma kot v startup okolju. Najdite pravega partnerja in presezite svoje meje. 


 

PR in komunikacija, PODIM konferenca
Izvedba: Mojdenar IT d.o.o.